Tøj- og skobranchen kan efter en stormfuld tid skimte lyset bag de tunge skyer. Nye tal viser nemlig, at danskernes forbrug ligger på samme niveau nu, som det gjorde året før.
De danske forbrugere er blevet væsentligt gladere for at svinge dankortet, end de var under coronakrisens begyndelse. Det viser nye tal fra Nationalbanken.
Det er særligt tøj- og skobranchen, der oplever, hvordan forbrugerne bruger flere penge, end da samfundet var lukket ned.
Prognosen var en helt anden tilbage i april måned, hvor en undersøgelse af Advice kunne vise, at kun seks procent af de danske forbrugere forventede at bruge penge på tøj og sko, når coronastormen havde lagt sig. Nu viser tallene fra Nationalbanken, at danskerne bruger fem til ti procent flere penge på tøj og sko, end de gjorde samme periode sidste år.
Det voksende forbrug er dog særligt kærkomment. Modebranchen har nemlig været hårdt ramt under krisen, hvor de danske forbrugere købte langt mindre tøj og sko under nedlukningen. I slutningen af marts købte danskerne kun tøj og sko for halvt så mange penge, som de gjorde et år tidligere.
”Samfundsøkonomisk er det en rigtig god nyhed, at danskerne har mod på at bruge penge, i takt med at økonomien er åbnet igen. Hvis vi alle sammen sad derhjemme og holdt på vores penge, fordi vi var bekymrede for corona eller for at miste vores arbejde, ville det hurtigt blive en negativ spiral,” siger Louise Aggerstrøm Hansen, der er privatøkonom i Danske Bank, til DR.
Den generelle omsætningen på betalingskort ligger lige nu på nogenlunde samme niveau, som det gjorde på samme tidspunkt i 2019. Men selv om de danske forbrugere betaler ligeså meget med betalingskort, som de gjorde før coronakrisen, betyder det ikke, at de bruger lige så mange penge, som de gjorde sidste år. Danskerne bruger nemlig markant færre kontanter end før coronaudbruddet.
Foto: Unsplash.com