Mange virksomheder ender i et produktudviklingsparadoks, når de investerer i innovation og produktudvikling, men underkender vigtigheden af go-to-market strategi, produktlancering og markedsføring.

Af Strategisk direktør Tom Elert, 727 communication, te@727.dk

Mange virksomheder bruger enorme ressourcer på innovation og produktudvikling. I dag lanceres der flere nye, bæredygtige produkter og løsninger end nogensinde før, men ofte ender virksomheder i det, jeg kalder et produktudviklingsparadoks.

Det vil sige, at der investeres mange penge i innovation og produktudvikling, mens man springer over, hvor gærdet er lavest, når det gælder go-to-market strategi, produktlancering og markedsføring. Resultatet er bristede forventninger og skuffende respons fra markedet.

 

What if…?

Tænk, hvis alle jeres kunder og markedet havde kendskab til jeres innovationsfokus, bæredygtighedstankegang og -indsatser. Tænk, hvis de kendte jeres nye produkter, grundsortiment og services, samt alle de muligheder og fordele, det giver kunderne. Tænk, hvis kunder og markedet vidste, hvordan I innoverer, kompetenceudvikler, og hvordan organisationen løbende styrkes med strategisk samarbejde, nye dygtige medarbejdere og viden.

Ofte er det sådan, at kunderelationer udmønter sig i, at en kunde køber bestemte produkter år efter år. Kunden kender sjældent virksomhedens bredde i sortiment og business units – selvom kunden måske kunne have interesse i at udvide den produktportefølje, kunden køber ind i.

Situationen opstår, fordi virksomheder simpelthen glemmer at få fortalt kunder og markedet, hvad virksomheden kan, samt ikke får tilstrækkeligt iscenesat virksomhedens gode initiativer og organisationsudvikling. Resultatet er, at mange virksomheder misser potentiel forretning. De fleste virksomheder ved det bare ikke.

Men det er der heldigvis råd for.

 

Sådan kommer du tættere på dine kunder

Digitaliserede kundemagasiner med et relevant og højt fagligt indhold er en ualmindelig god kanal til at fortælle disse historier. Du får uforstyrret taletid via din egen informationskanal og kommunikationsplatform. Dertil er modtagersituationen mere optimal end ved klassisk markedsføring, som fx SoMe-posts og PR, hvor du ofte kun har kundens opmærksomhed et kort øjeblik – fra få minutter til et par sekunder.

Et kundemagasin inviterer derimod til fordybelse, og ofte får man god tid til at informere om og præsentere ny viden, nye produkter, innovation, initiativer, kundefordele, bæredygtige løsninger mv.

Et kundemagasin bliver attraktivt og værdiskabende, når indholdet er relevant. Derfor skal indholdet af kundemagasinet udvikles med et udefra og ind-perspektiv. Dvs. at det redaktionelle indhold udvikles med afsæt i kundernes interesser, og vinkles så det er relevant for læseren.

Du følger sikkert selv godt med i, hvad konkurrenter og kolleger fortager sig – det samme gør dine kunder. Derfor skal indholdet tage udgangspunkt i dine kunders interesser og kobles sammen med virksomhedens produkter, sortiment, nyheder, innovationsarbejde, bæredygtighedstankegang mv. Herved bliver din virksomhed relevant og interessant, får en stemme i markedet – og styrker sin relation til både kunder og markedet.

 

Kundemagasin med strøm i

Udvikling af kvalitetsindhold kræver mange ressourcer. Derfor er det essentielt at kapitalisere maksimalt på indholdet, for at det bliver en god businesscase. Det opnås blandt andet ved at sætte strøm til magasinet fx med QR-koder eller 4D-teknologi, der gør det muligt at se en reportagevideo, linke til et website, aktiverer sociale medier mv. ved at scanne magasinet med sin mobil.

En anden oplagt mulighed er at kuratere indhold til forskellige modtagere – og til alle digitale og analoge kanaler og platforme. Fx et website, en e-commerce portal, en app, sociale medier mv. Du skal tænke 360° og bred distribution af indholdet.

Herved får det indhold, som I har brugt mange ressourcer på at udvikle, adskillige anvendelsesmuligheder og lang, digital levetid. Samtidig giver det kunder og markedet mulighed for at tilgå indholdet, hvor som helst, og når som helst.

Digitaliserede kundemagasiner er én meningsfuld vej til opmærksomhed og mere tid sammen med dine kunder og kundeemner. Og allervigtigst får man information om innovation, nye produkter, bæredygtige løsninger og organisationsudvikling ud til sine kunder og markedet på en interessant og værdiskabende måde med den frekvens, I finder passende.

Et godt eksempel på denne nye type kundemagasiner er BLUS – Danmarks gastronomiske foodservicemagasin for madprofessionelle. Bliv inspireret her:

https://ipaper.ipapercms.dk/DanskCater/blus/blus-8-udgave-2022/

Et andet godt eksempel er VIDEN OM TRÆ, som er målrettet arkitekter, rådgivende ingeniører, entreprenører, bygherrer m.fl. Bliv inspireret her:

https://www.froeslev.dk/da/viden-om-trae/

Et tredje godt eksempel er Ret og Indsigt – advokatfirmaet HORTENs kundemagasin. Bliv inspireret her:

https://www.horten.dk/viden/retindsigt/retindsigt022022

 

Gi’ noget godt, og du får noget godt igen

Når man indsamler, perspektiverer og formidler viden på en gennemarbejdet og relevant måde, stjæler man ikke modtagernes tid. Tværtimod udviser man respekt for deres tid ved at leverer indsigtsfuld viden og inspiration, som kan skabe grundlag for kloge beslutninger i fremtiden. Det vil både kunder og markedet gerne kvittere for.Få mere viden her

 

Få mere viden hos 727 Communication