Annoncørbetalt indhold

Med Colects B2B-salgsværktøjer kan virksomheder bygge bro mellem inspiration og order intake. Mere end 90.000 brugere benytter allerede Colect, der er en af de førende virksomheder på markedet, og med det store fokus på hybridsalg hjælper de brands med at tage deres B2B-salg til et nyt niveau. 

Digitaliseringen brager stadig frem, og det fører nye muligheder med sig – blandt andet inden for B2B-salg. Udviklingen har taget fart de senere år, hvor dét at fremvise kollektioner fysisk i perioder blev umuligt på grund af coronapandemien.

Med Colect – der er en platform, som rummer alt fra Sales App og Brand Portal til Hybrid Digital Showroom – kan du tage dit digitale wholesale til et nyt niveau. Med 10 års erfaring og mere end 450 livsstilsbrands er virksomheden en af de førende på markedet. Særligt for Colect er, at de lægger vægt på hybridsalg – og altså ikke er ude på at erstatte de mennesker, der i dag er involveret i de digitale løsninger.

”Vi fokuserer meget på produkt, mennesker og digitale muligheder. Rollen som sælger, agent og distributør har transformeret sig til nu at skulle udnytte de muligheder, som digitaliseringen fører med sig. Det er bare nemmere at sælge på fjerndistance, eller hvis man ikke kan mødes på messe eller i showroom, når man har de rigtige værktøjer,” siger Jannik Heide, Business Development Manager i Danmark ved Colect.

Foto: Blanche

Bygger bro mellem inspiration og order intake

I løsningen fra Colect er det visuelle element centralt. Kollektionerne skal fremstå flot og lækkert, og det er vigtigt med en god brugeroplevelse, brandoplevelse og virtuel storytelling.

”Vi har mange brands, der prioriterer, at man kan kommunikere forskellige brands’ værdier. For de virksomheder, der har en brandportefølje, betyder det, at de kan fortælle forskellige historier og vise forskellige identiteter med det samme værktøj,” fortæller Jannik Heide og tilføjer, at der blandt andet er mulighed for at lave inspirerende, visuelle lookbooks, der passer til fjernsalg. Både assisterede og selvbetjente.

Colects virtuelle platform giver nemlig mulighed for en høj grad af customization, så brands kan tilpasse værktøjet ud fra identitet, foretrukne praksis og specifikke behov. Det gælder eksempelvis også skrifttype og farver på knapper, så der sikres en rød tråd igennem hele brugeroplevelsen.

”Det handler i bund og grund om, at det skal se lækkert ud, men det skal også være nemt at finde de informationer, man skal bruge. Det gælder både for repræsentanterne for brandet, men også deres kunder. De skal selv kunne logge ind og blive inspireret,” lyder det fra Jannik Heide, der fortsætter:

”Når der er en ny kollektion, så skal der være dialog mellem brand og kunde. Brandet skal kunne guide kunderne gennem den historie, som designerne har skabt. Det handler om at bygge bro mellem inspiration og handling ved for eksempel ’Shop-The-Look’ og relaterede varer ved imagebilleder.”

Colect er desuden en SaaS-platform, Software as a Service, hvilket betyder, at alle opdateringer kommer alle brugere til gavn. I dag er flere end 450 brands brugere på platformen, og teamet bag Colect har fokus på at imødekomme de krav, der er inden for modebranchen, da virksomheden primært har kunder fra mode- og livsstilsbrancherne plus møbelbranchen.

”Vores løsning kan favne de helt store virksomheder med en bred brandportefølje, men også virksomheder, der kun har brug for én bruger og vil have et system til en overkommelig pris,” siger Jannik Heide.

 

Bæredygtige muligheder

Med Colect har man som brand owner også sine kollektionsinformationer decentralt placeret, men de opdateres centralt, hvilket sikrer, at alle involverede parter har de samme informationer at arbejde ud fra. Det betyder blandt andet, at man specielt i salgsperioderne kan opdatere kollektionerne med rettelser på eksempelvis på styles og farver, så man opnår et optimalt salg. Et andet element, der også kan opnås, er en reducering af omkostningerne ved produktion af salgsprøver.

Foto: Signal

Afgørende at samarbejde med specialister

New Nordic Brandhouse, der står bag de tre brands Signal, Co’Couture og Blanche, er en af de virksomheder, der benytter Colect.

”Valget af Colect, som den fremadrettede løsning inden for B2B, handlede om at gøre brugervenligheden bedst mulig for vores sælgere, agenter, distributører samt kunder og samarbejdspartnere,” fortæller Patrick Lepke, CEO ved New Nordic Brandhouse, og fortsætter:

”Derfor var det afgørende for os at samarbejde med specialister inden for området, som har lysten til konsekvent at udvikle og optimere systemet. Det betyder også, at vi kan sikre et langvarigt samarbejde med Colect.”

Samarbejdet er stadig i sin spæde start, og selvom New Nordic Brandhouse endnu ikke har gjort sig mange erfaringer med systemet, er forventningerne positive.

”Modebranchen ændrer sig hastigt i øjeblikket – og det har betydning for vores måde at arbejde på. Derfor er vores forventning til systemet, at Colect hurtigt laver de nødvendige opdateringer, når det giver mening,” lyder det fra Patrick Lepke, der afrunder:

”Derudover er forventningen, at Colect over tid kan blive et internt, databaseret værktøj for sælgerne, når de for eksempel skal hjælpe kunderne med at købe det rigtige mix af produkter.”

 

Foto: Co’Couture