I denne artikel kan du komme tættere på indkøbsassistenten hos Bestseller-mærket Noisy May, Lise Helene Juncker Andersen. Du kan blandt andet læse om, hvorfor bæredygtighed er blevet et nøgleord i Lises hverdag.


Artiklen er en del af en artikelserie om personligheder i den danske modebranche.


Navn: Lise Helene Juncker Andersen
Virksomhed: Bestseller A/S, Noisy May
Titel/stilling: Indkøbsassistent

 

Hvordan kom du ind i modebranchen?

Jeg har læst designteknolog med speciale i Purchasing Management på Teko i Herning, som nu går under navnet VIA Design. Mit studieforløb bestod blandt andet af et praktikforløb på 3. semester, hvor jeg var så heldig at få lov til at være praktikant hos Bestseller ved Noisy May fra januar til marts 2017. Efter mit praktikforløb blev jeg ansat som studentermedhjælper, og da jeg på mit studie skulle skrive min afsluttende opgave, fik jeg en fastansættelse, og jeg har været ved Noisy May lige siden.

 

Hvad er dine primære arbejdsfunktioner i din nuværende stilling?

Som indkøbsassistent er mine primære arbejdsfunktioner at sørge for, at hver style bliver lavet i den rette kvalitet til den rette pris. I den proces indgår udvælgelse af den rette leverandør til den enkelte style, sourcing af den ønskede kvalitet, prisforhandlinger og slutteligt er det meget vigtigt at hver style får den rette fitting. Det er også min opgave at sørge for, at mine leverandører leverer et højt niveau af workmanship og finish.

Derudover skal jeg ligeledes sørge for at følge op på ordrer, så kunderne får deres varer til tiden, håndtere eventuelle reklamationer og konstant holde leverandørrelationerne tætte, da et professionelt samarbejde er bygget på tillid og kommunikation.

 

Hvordan har du oplevet branchens udvikling gennem årene?

Igennem det seneste års tid er der sket en markant udvikling og efterspørgsel inden for bæredygtighed i tøjbranchen. De fleste mennesker bekendt er modebranchen en af de helt store syndere, når det kommer til forurening. For at komme problemet til livs er bæredygtighed blevet et nøgleord i min hverdag som indkøbsassistent. Hos Noisy May sørger vi for, at det meste af vores bomuld er sourcet som BCI, og at en stor procentdel af alle vores kollektioner består af bæredygtige fibre som for eksempel organic cotton, tencel og Ecovero fra Lenzing.

                                     

Hvad er branchens største udfordring lige nu? Og hvad kan løsningen være?

Branchens største udfordring lige nu er de fysiske butikkers overlevelse. De fysiske butikker lider under den digitale udvikling, og det ses ved, at flere og flere mennesker shopper på nettet fremfor i butikkerne. Jeg tror, at det er meget svært at imødekomme den udfordring, i og med at det er et resultat af den stigende digitale efterspørgsel samt udviklingen af vores teknologi.

Personligt synes jeg, at det er en skam, og endda sørgeligt, hvis butikkernes eksistens kommer til at høre fortiden til. Udfordringen tvinger virksomhederne til at investere mere i nethandelen og udviklingen heraf. Løsningen må derfor findes i en omlægning af strategien i virksomheden for at sætte mere fokus på udviklingen af online shopping.

 

Hvilke tendenser tror du vil sætte agendaen i branchen i 2019?

Jeg tror helt sikkert, at bæredygtighed fortsat vil sætte agendaen i resten af 2019 og mange, mange år frem. Inden for trends tror jeg, at stærke farver og mønstre er kommet for at blive. Vi kommer til at se meget mere til for eksempel neon- og pastelfarver.

 

Vil du gerne læse om andre personer fra modebranchen?
Du kan blandt andet læse om Silfen-søskendeparret, Marie Jedig og chefdesigneren hos Hvisk