”Vi lancerer vores kollektioner, når det giver mening, uden at være hængt op på en sæsonbetonet kalender. Vi ser denne strategi som fremtiden i modebranchen,” lyder det fra designer Mia Dalsgaard.

I starten af 2019 stod den unge designer Mia Dalsgaard klar med sin første kollektion og med fremtidsambitioner om at starte sit eget brand. Samme år valgte hun at teame op med hendes studieveninde Mette Østergaard Petersen, hvor de sammen stiftede modebrandet Ruèce Studio. Nu lancerer duoen deres første kollektion sammen. Det oplyser de i en pressemeddelelse.

Ruèce Studio er et bæredygtigt, sæsonløst og ready-to-wear brand, der tilbyder multifunktionelt og multi-size tech-tøj med en vision om at forene detaljer og løsninger fra tech-universet med et feminint, sporty udtryk.

“Vi valgte at starte Ruèce Studio, da vi ser en kæmpe stigning i antallet af unge kvinder, der går op i mode og gerne vil være on trend, men som samtidig ønsker at være ansvarlige og passe på vores planet. Samlet set tilbyder vi bæredygtigt tøj, med en cool, feminin og futuristisk tech-vibe,” forklarer Mia Dalsgaard, Co-founder og Creative Director i Ruèce Studio.

 


Teknologi gør tøjet personligt

De multifunktionelle design gør det muligt for kunden at tilpasse de udvalgte styles til sin egen kropsform.

“Multifunktionaliteten, som vi finder inspiration fra i tech-verdenen, muliggør, at man kan bruge vores items på forskellige måder, samt at man kan tilpasse udvalgte styles til sin kropsform. For eksempel kan vores kjole tilpasses i henholdsvis halsomkreds, ved brystet, bag på ryggen samt i længden, så man kan skabe den perfekte pasform uanset kropstype. Desuden kan man bruge den som en langærmet kjole, eller fjerne ærmerne helt alt efter behov,” fortæller Mette Østergaard Petersen, Co-founder og Production Director, og fortsætter:

”For at optimere kjolens levetid er der brugt en kvalitet med en teknologi, der gør, at materialet er 10 gange mere slidstærkt, og derudover har kompression kontrol. Vi synes, det er vigtigt, at hverdagstøj har tech-fordele, som man ser det hos sportsbrands, da vi trods alt går rundt i det i mange timer. Ydermere har vi fokus på materialer, der har egenskaber som UV-beskyttelse, antibakterielle fordele og bionedbrydelig egenskaber. Det hele handler om de små detaljer, og det er vigtigt for os, at man får så meget ud af sit stykke tøj som muligt.”

 

”Vi lancerer kollektioner, når det giver mening”

Ruèce Studios styles bliver lanceret i individuelle ’Versions’, som altid er limited edition for at forhindre overproduktion, overlagring og for at reducere mængden af spild. Desuden produceres tøjet i Europa for at reducere transport såvel som for at sikre, at leverandørerne overholder produktions- og arbejdsstandarder.

“Vi arbejder konstant mod at blive en mere ansvarlig virksomhed. Ruèce Studio er ikke 100 procent bæredygtig endnu, men vi arbejder for at gøre det bedre hver dag og på at forbedre alle dele af vores forretning på denne måde – i alt fra materialevalg til emballage. Derudover er det vigtigt for os at arbejde i et organisk flow, hvor vi lancerer vores kollektioner, når det giver mening, uden at være hængt op på en sæsonbetonet kalender, for at undgå unødvendig overproduktion. Vi ser denne strategi som fremtiden i modebranchen, og føler vi er et sted i verdenen nu, hvor forbrugeren er klar til at støtte op om dette,” slutter Mia Dalsgaard.

Ruèce Studio lancerede deres første kollektion ’Version 1’ den 12. juni 2020 på brandets egen webshop.

Foto: Ruèce Studio