Chef for modebrandet Only, Finn Poulsen, gør klar til forhandlinger med udlejerne i den europæiske detailhandel. Modebrandet vil lukke eksisterende butikker, men samtidigt åbne nye med flere kvadratmeter – men til en lavere husleje.

Bestseller-brandet Only gør klar til forhandlinger med udlejerne i den europæiske detailhandel. De vil lukke de mindst rentable forretninger, men samtidigt åbne 300 nye, større butikker – til en lavere husleje. Det skriver Finans.

Det er chefen for Only, Finn Poulsen, som også er en del af direktionen hos Bestseller samt adm. direktør og partner i Bestseller Retail Europe, der står bag tiltaget.

”Vi lukker de 8 procent dårligste butikker nu og her ved at annullere deres huslejekontrakter. Til gengæld vil vi genforhandle alle andre huslejer for vores øvrige butikker. Vi skal lægge pres i det marked og være offensive,” lyder det fra Finn Poulsen.

Udover at lukke de mindst rentable forretninger vil Finn Poulsen og Bestseller Retail Europe inden for en kort årrække åbne 300 nye butikker på op imod en størrelse på 1.500 kvadratmeter. Desuden skal de 300 bedste nuværende butikker restaureres, så de bliver dobbelt så store.

De nye planer for Only-brandet sker efter presset på og forandringer i markedet for modetøj. Det fører nemlig til en øget bevidsthed hos forbrugerne om klima, som kan udløse et mindre forbrug af tøj.

”Vi kan og vil ikke negligere den grønne bølge. Vi skal være helt i front og leve op til ændrede forbrugerkrav. Samtidig vil onlinehandel fortsat vinde markedsandele. Jeg forudser derfor, at salget af tøj kan blive reduceret med 3-5 procent om året for detailhandlen. Så der er brug for at gå nye veje. Især når det er vores ambition fortsat at vinde markedsandele,” siger Finn Poulsen.