Det aarhusianske herretøjsbrand har indgået et samarbejde med en 3D-producent, hvilket har optimeret brandets produktionscyklus.
Herrebrandet Denim Projects blev sat i verden for halvandet år siden med ambitionen om at udfordre det vante – dels ved at tilbyde produkter i god kvalitet, økologiske metervarer og et fremadsynet design, og dels ved at finde en vej til at gøre hele produktionscyklussen mere klimavenlig samt tids- og ressourcebesparende.
Sidstnævnte har herretøjsbrandet nu fundet en løsning på, efter de har indgået et samarbejde med den danske virksomhed Mojomoto.eu.
“Indtil for nylig var problematikken omkring produktionscyklussen en udfordring, vi havde svært ved at ændre på. Men det har vi nu fundet hos danske Mojomoto,” siger Steffen Gjøttrup, der er CEO hos og medstifter af Denim Projects.
Han fortsætter:
“De styles, Mojomoto laver i 3D, er i min verden så tæt på virkeligheden, som det overhovedet kan komme. Når du kigger på detaljegraden, kunne det lige så godt være et foto af en fysisk style, og det var det, der vakte interesse.”
Den høje detaljegrad gør, at man får en nøjagtig fornemmelse af, hvordan stylen sidder, hvordan snit og pasform er, og hvordan stoffet falder i forhold til kvalitet, vægt og materialesammensætning. Selve stylen bliver præsenteret på en 3D-avatar, som kunden selv kan bestemme udseendet på.
Ovenstående gør netop, at Denim Project på den lange bane sparer en del på både ressourcer, tid og klimakontoen.
“3D-løsningen er med til at minimere det ressourcespild, der er forbundet med de mange samples og kollektionsprøver, der bliver lavet ved hver kollektion – både i udviklingsdelen i at source metervarer, men også hvis de fysiske prøver ikke lever op til standarden,” forklarer Steffen Gjøttrup i en uddybende kommentar til TØJ, hvor han fortsætter:
“Den næste del i det er, at vi også sparer en del på klimakontoen, idet vi ikke sender prøver frem og tilbage. Normalt skal vi sende prøver ud til alle vores agenter rundt om i verden, men det behøver vi ikke gøre med denne løsning, når den kan lave det så tæt på et fysisk produkt. Den sidste ting i det er, at der også bliver sparret en del tid i processerne. Førhen kunne der eksempelvis gå op til flere uger, før man modtog den rette metervare, som skulle bruges til et produkt.”
Denim Projects har netop præsenteret sin første kollektion, som Mojomoto har udviklet sammen med dem, for en af brandets store udenlandske kunder. Og de var begejstrede, forklarer Steffen Gjøsstup, der også selv er meget begejstret for samarbejdet.
“Det er klart, at når vi kan præsentere noget live, som reelt set foregår i den virtuelle verden, og det er så tæt på virkeligheden, som disse design er, så er det en stor succesoplevelse,” lyder det afslutningsvist.
Foto: Stifterne bag Denim Projects