Design Derby: Sådan gik det

For nylig løb børnesalgseventen Design Derby af stablen. Læs med og find ud af, hvad Molo, Cam Cam Copenhagen og Christina Rohde syntes om salgsdagen.

Hygge, nærværende indkøbsmiljø, dialog og god tid. Det er de ord, som, ifølge de tre børnebrands Molo, Cam Cam Copenhagen og Christina Rohde, bedst beskriver børnesalgseventen Design Derby.

Eventen foregik den 24. og 25. november på Charlottenlund Travbane, der foruden ovenstående også talte brands som Wheat, Gro, Hummel, En Fant, Bundgaard og Mp Denmark.

Det er Christina Rohde, der i samarbejde med aktørerne bag børnebrandet Wheat, har taget initiativ til salgseventen.

”Vi har først og fremmest taget initiativ til Design Derby, fordi tidspunktet for sommermessen CIFF Youth ikke passer så godt i forhold til indsalget – vi så gerne, at den messe blev afholdt inden sommerferien. Derudover har vi også taget initiativ til Design Derby, fordi vi gerne vil møde vores kunder på en anden, mere afslappet måde,” fortæller Christina Rohde til TØJ.

Den første Design Derby blev afholdt i juni i år, og da der var stor opbakning til sommereventen, besluttede arrangørerne bag Design Derby også at afholde et salgsevent i november.

Og der var ligeledes en stor opbakning til salgseventen fra de deltagende brands på den netop overståede event. Børnebrandet Molo er en af dem, som kommer med meget positiv feedback til salgseventen.

”Vi er vilde med Design Derby, fordi det timingsmæssigt ligger meget bedre i forhold til vores indsalgscyklus og deadlines. Den matcher derfor meget bedre vores setup, og så ligger den ikke oveni de udenlandske messer, som vi deltager i, hvoraf de fleste af dem også ligger før CIFF Youth – især om sommeren,” påpeger Rikke Bundgaard Jepsen, der er Product and Marketing Director hos Molo.

Cam Cam Copenhagen har også endnu en gang haft en god oplevelse til salgseventen.

”Det gik rigtig godt til denne omgang af Design Derby. Vi fik god feedback fra vores kunder, vi fik talt med nye kunder, og der blev lagt nogle gode ordrer. Derudover er det rart at have muligheden for at fremvise vores kollektion til de danske kunder før andre lande,” fortæller Maya George, der er Regional Sales Manager Scandinavia & UK hos Cam Cam Copenhagen.

Da succesen med Design Derby har været så stor i november, og fordi der ligger et salgsevent i Jylland til januar 2020, har Christina Rohde valgt at tage på en udenlandsk messe i starten af det nye år i stedet for at deltage på danske CIFF.

”Jeg tager ikke afsted på CIFF Youth til januar 2020. Jeg vil i løbet af de to salgsevents i november 2019 og januar 2020 møde alle mine danske kunder, så jeg mener ikke, at jeg vil få det fulde udbytte ud af at udstille på CIFF i forhold til tid og penge. Jeg har derfor valgt at tage på messe i Italien,” fortæller Christina Rohde.

 

Salgsevent skaber godt samarbejde

Salgseventen kan det, den skal; nemlig at skabe god dialog med både nye og eksisterende kunder, være hyggelig og intim og dermed indbyde til at kunderne aflægger ordrer.

Men udover ovenstående peger de deltagende brands også på, at salgseventen er med til at skabe muligheder for samarbejde mellem de deltagende børnebrands.

”Vi og de andre brands deltager i Design Derby som kolleger – ikke konkurrenter. Vi drager fordel af hinanden ved at deltage, fordi nogle brands tiltrækker en type kunde, mens andre brands tiltrækker en anden type. Der er en stor respekt alle brands imellem, og det er noget, som gør os stærke,” siger Christina Rohde.

Rikke Bundgaard Jepsen fra Molo følger trop:

”En ekstra bonus ved salgseventen er, at det giver mulighed for et større samarbejde med vores kolleger i branchen på en anden måde end ved større messeopsætninger, da det er mere intimt med mindre og tættere stande.”

 

Tilvænning tager tid

Christina Rohde kunne på den netop overståede event godt mærke, at salgseventen stadigvæk er relativt nyt for kunderne.

”Selv om det gik godt til eventen i november, så gik det endnu bedre i juni. Jeg tror, det har noget med tidspunktet at gøre. Da vi ville booke møder, meldte kunderne tilbage, at de havde for travlt i forbindelse med Black Friday og julemåneden,” fortæller Christina Rohde og fortsætter:

”Derudover oplevede vi også, at der var et par af de tilmeldte brands, som desværre måtte melde fra i sidste øjeblik, da de ikke havde deres fulde kollektion færdig. Så der er nogle ting i forhold til tidspunktet i november, som vi og de andre brands skal tænke over,” udtaler Christina Rohde, der dog tror på, at kunderne bare lige skal vænne sig til tidspunktet for salgseventen.

Ikke desto mindre har salgseventen haft succes blandt de deltagende brands. Udover Christina Rohde har Molo og Camcam Copenhagen også allerede tilmeldt sig næste event, som kommer til at foregå i midten af juni 2020.