Modvind er vendt til medvind for de to danske modebrands Saint Tropez og Soaked in Luxury, der begge ejes af modekoncernen DK Company. Trods flere hårde år og en coronakrise er det på rekordtid lykkedes at skabe stor tocifret vækst på både toplinje og bundlinje, fortæller Brand Director Frank Toft Nørgaard.

Frank Toft Nørgaard, Brand Director hos Saint Tropez og Soaked in Luxury, overtog ledelsen af de to brands i oktober 2019 og indså hurtigt, at hvert brand havde sine unikke udfordringer. Fælles for dem begge var, at man var udfordret på selvtillid og en fælles retning.

”For Saint Tropez handlede det om at få brandet tilbage på sporet. Der var tale om et nyligt tilkøbt brand, der var udfordret, men også et brand med et stort potentiale og en stærk historie. For Soaked in Luxury var opgaven også at få troen tilbage og finde ind til kernen, potentialet og løfte brandværdien,” forklarer Frank Toft Nørgaard og supplerer med, at der ingen tvivl var om 2020-planen, da året begyndte, men at alt blev sat på spidsen i marts 2020, da pandemien satte alt i stå.

”Det blev en slags dobbeltkrise for os. Men det viste sig, at det var meget af den samme medicin, der skulle til for at håndtere begge kriser: Fokus. Det lyder banalt, men det er en essentiel parameter i krisetid – lige meget om det er en krise, man selv har skabt, eller om den kommer udefra,” siger branddirektøren.

”Med en fælles plan og et fælles mindset blev alt nemmere”

Gennem 2020 blev organisationen defineret, roller og ansvar blev tydeliggjort, der blev strammet op på processer, og der blev udarbejdet en klar produktstrategi. Kollektionerne blev optimeret, der blev udarbejdet en klar beskrivelse af brand, dna og berettigelse, branding og marketing blev justeret og salgsindsatsen drejet over mod skabelsen af stærke kunderelationer, ligesom fokus blev rettet ind på faste ordrer og sikre varer.

”Vi tog også en central beslutning om, at vi ønskede at have et mere kommercielt mindset med fokus på salgsbare produkter, der kunne fungere optimalt både i fysiske butikker og online – ikke mindst når vi taler vores basis- og kerneprodukter. Den kommercielle tankegang skulle gennemsyre alle afdelinger – lige fra indkøb, design og konstruktion til marketing, hele vejen gennem alle salgskanaler og helt ud til den endelige slutforbruger. Men det var og er fortsat en hårfin balance, da vi også har defineret et vist antal profilstyles, som skal være med til at understøtte vores ønske om at udvikle os og øge vores brandværdi i fremtiden,” fortæller Frank Toft Nørgaard og fortsætter:

”Med en fælles plan og et fælles mindset blev alt nemmere – det virkede som om alt bare faldt på plads, og at beslutninger ikke var helt så svære at tage mere.”

Coronakrisen betød, at der kom ekstra pres på organisationen, men oplevelsen af sammenhold, kampgejst, forandringsvillighed og en vilje til at nå i mål var ifølge Frank Toft Nørgaard helt unik.

”Jeg er meget positivt overrasket over, hvor meget en organisation kan tåle af modgang, og hvor meget den kan mobilisere, når det virkelig gælder. Det har været en fantastisk oplevelse, og jeg er fortsat meget ydmyg over for alt det, som vi har opnået sammen,” siger han og fortsætter:

”Jeg har den dybeste respekt for dem, der har ydet en kæmpe indsats gennem hele forløbet. Det er et helt unikt og stærkt team, vi har på de to brands, og vi har fået skabt den helt rigtige kultur, som kan tage os med videre mod nye højder.”

Uundværlig medarbejderindsats

Når der er strid modvind, kan det være svært at se de små sejre, men hos Frank Toft Nørgaard og teamet er det blevet fejret og delt bredt – både for at løfte humøret, men også for at anerkende den enkelte medarbejders uundværlige indsats.

”Det er de små ting, der tæller. Da vi i 2020 vandt prisen som det bedste damemærke hos Boozt, var det en anerkendelse af det store arbejde, som teamet havde udført i et udfordrende år. Det gav både glæde og energi til mere.”

Han understreger, at 2020 og 2021 blot endnu engang har bevist ham, at ledelse og forretningsudvikling handler om mennesker – og at et brands’ succes udelukkende afhænger af, om det er det rigtige team, der står bag.

”Jeg er både stolt og ydmyg. Vi har været i stand til at levere langt over, hvad omverdenen havde forventet. Vi har gennemført en form for turnaround på under to år trods en pandemi. Det er helt vildt og viser, hvad vi kan gøre, når vi rykker sammen og holder fokus – og vi er så klar på meget mere i den kommende fremtid,” afslutter Frank Toft Nørgaard.

Foto: Frank Toft Nørgaard

Faktaboks

DK Company købte i 2014 fire mærker af modekoncernen IC Group: InWear, Matinique, Part Two og Soaked in Luxury samt 37 Companys butikker. I 2019 blev også mærket Saint Tropez købt af IC Group. Både Soaked in Luxury og Saint Tropez drives fra kontoret i København og er under daglig ledelse af Frank Toft Nørgaard, der tidligere har været ansat hos Jack & Jones i Bestseller og Matinique i IC Group.