”Coronasituationen har og vil få markante konsekvenser i vores branche,” vurderer adm. direktør for Ecco, Steen Borgholm, som nu ruster sig til tiden efter krisen, hvor det netop fremlagte årsregnskab giver grobund for optimisme.

Covid-19 har vendt op og ned på alt i den familieejede skokoncern, som ellers kom ud af 2019 med et overskud på 1,5 mia. kroner. Det oplyser Jyllands-Posten.

Ecco, der har salg i 101 forskellige lande gennem 2.250 egne butikker og 14.000 andre salgssteder, har netop fremlagt regnskab for 2019. Det viser en indtjening på niveau med året før samt en vækst i omsætningen på 4 procent – til 10,2 mia. kroner.

En lang række af Eccos egne butikker på markederne samt engroskunderne er lukkede på grund af coronasituationen. Nu krydser skokoncernen fingre for, at 2020 i bedste fald ender uden røde tal på bundlinjen.

”Vi stræber efter sorte tal på bundlinjen for 2020. Men vi har store dele af distributionen lukket, så vi må også være realister. En 20 procent nedgang i salget kan vi nok håndtere, men bliver det 30 procent, er det anderledes. Kun få virksomheder kan komme ud af sådan et dyk med sorte tal,” siger adm. direktør, Steen Borgholm, til Jyllands-Posten.

Selvom den danske skokoncern er hårdt ramt af coronakrisen, tror Steen Borgholm på, at selskabet kan komme trygt igennem.

”Heldigvis har vi i Ecco en stærk og sund økonomi og var gældfrie ved årets indgang samt er familieejet. Vi kan holde længere end mange andre. Men det er dyrt at være lukket ned med så stor en del af distributionen, som vi er i dag. Mange af vores egne butikker er desværre lukkede lige nu,” fortæller han.

På baggrund af den pludselige opbremsning i salgsindtægterne, presset på likviditeteten samt butikslukningerne, har Ecco valgt at lægge en kriseplan med blandt andet et øget kapitalberedskab.


Skokoncernen ruster sig til fremtiden

Trods det store pres på forretningen stræber skokoncernen efter at sikre sig en stærk position på den anden side. Ifølge Steen Borgholm er det en forandret branche, som Ecco skal forberede sig på.

”Det hele er aktuelt flydende i forhold til, hvor tingene går hen med coronasituationen globalt. Den har og vil få markante konsekvenser i vores branche, der kommer til at se anderledes ud på den anden side,” vurderer han.

Ecco ruster sig til fremtidens marked ved at satse på større kontrol af distributionen samt øget digitalisering på et globalt marked, hvor antallet af fysiske butikker oplever et stort dyk.

De seneste år har Ecco holdt igen med åbning af egne, nye butikker. Steen Borgholm mener, at Covid-19 vil forstærke presset på den fysiske detailhandel og resultere i en konsolidering med færre butikker.

”Fysisk detailhandel har været presset længe med en konstant faldende kundetrafik. Derfor har vi arbejdet på at optimere vores butikker og sikre de rette placeringer rundt om i verden. På den anden side af krisen må der opfindes en anden model for detail – både for placering af butikker og online. Corona har bare forstærket den situation. Der kommer uden tvivl en konsolidering med færre butikker,” forklarer Steen Borgholm og understreger samtidig, at det som udgangspunkt ikke er målet, at antallet af Ecco-butikker skal dykke markant efter krisen.

 

”Vi får otte til ni måneder med en permanent Black Friday”

Coronakrisen har derudover resulteret i bugnende lagre med forårsvarer hos rigtig mange modevirksomheder. Steen Borgholm vurderer, at udsalg og tilbud bliver det, som vil sætte gang i salget efter krisen.

”Vi får otte til ni måneder med en permanent ’Black Friday’. Det er forfærdeligt at tænke på. Men det bliver en realitet med hårdt prispres i markedet – især i den billige ende. Jeg har en tiltro til, at vi kan holde os på et vist niveau. Vi ser dog allerede nu i Kina og Sydkorea, som atter er genåbnet, at vi nu har indeks på 50-70 procent. Og det vokser hver uge. Men forbruget i en tidlig åbning efter corona trækkes klart af tilbudspriser,” mener han.