Børsens Gazellekåringer 2018 er for nyligt blevet offentliggort. TØJ har talt med nogle af modebranchens Gazellevirksomheder om udvikling og fremtidige mål. Denne gang kan du komme tæt på accossoriesbrandet Markberg.
Artiklen er en del af artikelserien om Gazellevirksomheder 2018 i modebranchen.
Børsen uddeler hvert år gazellepriser til virksomheder, som vokser kontinuerligt og som minimum fordobler sin omsætning eller sit bruttoresultat i løbet af fire regnskabsår.
Navn: Mette Astrup
Virksomhed: Markberg
Stilling: Stifter og indkøbs- og designansvarlig
Bag brandet Markberg står parret Mette Astrup og Rune Klemmensen. Nøgleordene for brandet er funktionalitet og simplicitet. Produkterne er udarbejdet i læder og består af rene skandinaviske linjer kombineret med håndlavede detaljer. Mottoet er: ”Kvalitetslæder er som god vin – det bliver kun bedre med tiden.”
Hvor lang tid har virksomheden eksisteret? Og hvilken type produkter laver I?
Markberg blev startet i 2008, så vi har lige rundet 10 år. Vi designer accessories i skind – så vi arbejder med alt fra tasker, punge og bælter til handsker. Vores look er understated og skandinavisk med et råt tvist. Vi laver kvalitetsvarer til et prisniveau, som de fleste kan være med på.
Hvorfor har I fået en Gazelle?
Det korte faktuelle svar er, at vores bruttofortjeneste er vækstet med 490 procent i perioden, som der måles på.
Den lidt længere forklaring er, at vi er rigtig gode til dét, vi gør! Vi arbejder med materialer samt produkter, som vi kender godt og er blevet specialister i. Jeg tror, at det fokus har betydet meget for vores vækst. Vi har været en god partner for vores kunder, og det er vigtigt på et svært marked. Derudover har vi fået skabt et team, som virkelig løfter i flok, og det er altafgørende i en vækstvirksomhed. Endelig har vi formået at skabe et design-DNA, som tiltaler mange, og som vi er meget tro mod.
Hvordan skiller I jer særligt ud fra andre virksomheder i branchen?
Vores kvalitet er utrolig god i forhold til prisen. Det er helt klart én af de primære årsager til vores succes. Vi fokuserer meget på kvalitet og funktionalitet, da en taske skal kunne meget mere end bare at være smuk. Vi bruger eksempelvis de samme materialer til mange varer og opnår dermed stor produktionsstabilitet. Vi er virkelig stolte af en reklamationsrate under en procent, hvilket er lavt på skindvarer.
Derudover har vi et genkendeligt look, men med stor nyhedsgrad hver sæson. Vi udvikler os hele tiden, så selv om Markberg repræsenterer en bestemt stil, vil man altid finde noget nyt og spændende fra os.
Hvad er jeres planer for det næste år?
Det er absolut fortsat at vækste. Vi kommer til i højere grad at fokusere på eksporten. Det bliver vores primære fokus udover fortsat at være den bedst mulige partner for eksisterende kunder. Derudover har vi netop etableret et helt nyt forretningsområde, hvor vi går ind i private label-området. Det betyder, at vi kan udnytte vores ekspertise på en ny måde. Vi har i denne forbindelse blandt andet netop overtaget al design og produktion af Neye-kædens inhouse brand Aura.
Hvilke tre gode råd vil I give videre til andre virksomheder i branchen?
- Fokuser på dét, du er god til – og gør det endnu bedre.
- Vær tålmodig. Kun få vækstsucceser skabes over natten, selv om det kan se sådan ud.
- Sidst men ikke mindst: Jeg er nødt til at sige “arbejd hårdt!” Det er meget kendetegnende for vores virksomhed, at vi kæmper sammen og ikke giver op, selv om man engang imellem møder et ’nej’.
Det er alt sammen lidt klichéer, men det er disse råd jo nok netop blevet, fordi der er noget om snakken.