Direktørskifte, omdøbning, løbende opkøb, en fusion i 2019 og senest et år med en global coronapandemi, der har sat hele modebranchen ud af kurs. Nu kan en dansk børnetøjsvirksomhed fejre 75-års jubilæum. 

Den danske børnetøjsvirksomhed Brand4Kids kan i februar 2021 fejre 75-års jubilæum oven på en lang årrække af både begivenhedsrige op- og nedture.

Visionen er at blive det foretrukne valg inden for baby- og børnetøj i Europa, og med det in mente har salgsdirektør Michael Nederby og adm. direktør Erik Andreæ, der sammen overtog virksomheden i 2006, siden da investeret i et utal af brands.

Børnetøjsbrandet Celavi blev det første i rækken, som Michael Nederby og Erik Andreæ opkøbte i foråret 2009. I løbet af årene er det blevet til i alt ti opkøb for virksomheden, der tilmed har øget sit eksportsalg og udvidet til nye markeder.

”Da vi startede i virksomheden, var vi primært stærke i Danmark. Norge og Sverige var de eksportmarkeder, vi befandt os på – og for os var det nok til at definere startskuddet for det Brands4Kids, vi kender i dag,” fortæller Michael Nederby, som i dag kan glæde sig over, at særligt Tyskland er blevet et enestående eksportmarked for selskabet.

 

Afgørende vendepunkter

Da Michael Nederby og Erik Andreæ opkøbte virksomheden tilbage i 2009, foretog de en navneændring fra Pippi A/S til Brands4Kids. Dette blev det første vendepunkt for virksomheden, der hermed styrkede forretningsgrundlaget såvel som kundernes opfattelse af virksomheden.

”Nu var vi ikke længere den virksomhed, som kun var kendt for hagesmække og bodyer til babyer, men i stedet en børnetøjsvirksomhed med mange års erfaring,” påpeger Michael Nederby.

I 2019 skulle der igen ske noget nyt, hvilket resulterede i en fusion med Utoft Kids Group A/S under navnet Brands4Kids. Det skete, efter Erik Andreæ allerede i 2017 havde forelagt idéen for den tidligere direktør i Utoft Kids, Claus Utoft, som dog krævede et par års overbevisning, før tanke blev til handling.

”I sommeren 2019 tog vi en dialog om situationen på markedet og de muligheder, der kunne være ved at foretage en sammenlægning af de to virksomheder. Ret hurtigt fandt vi ud af, at synergierne kunne skabe nye muligheder, og seks måneder efter var fusionen på plads,” udtaler Claus Utoft.

Sammenlægningen var kun netop blevet en realitet, før Covid-19 bankede på døren. Den nye ejerkreds holdt hænderne på rattet, mens de forvandlede den nye og spændende fusion til en ren overlevelsesplan.

Et år efter krisens begyndelse er virksomheden nu klar til at fejre 75-års jubilæum.

”At vi står her i starten af 2021 og fejrer både vores 15- og 75-års jubilæum med den viden, at vi er kommet bedre gennem coronakrisen, end de planer, vi lagde i marts 2020, har ingen turde spå om,” lyder det fra Erik Andreæ, som slutteligt fastslår, at virksomheden afsluttede 2020 med et tilfredsstillende resultat og et styrket forretningsgrundlag.

 

Foto: Brands4kids, fra venstre: Michael Nederby, Claus Utoft og Erik Andreæ