Den 30. september 2022 gik et nyt børnetøjsbrand i luften i Danmark. Navnet er Fliink, og de to stiftere bag brandet kommer med solid erfaring fra tekstilbranchen. “Vi er begge mennesker, der elsker at skabe og at få tingene til at ske,” siger en af stifterne.
Det nye danske børnetøjsbrand Fliink, der har fokus på strik, tilbyder tøj til børn i alderen 0 til 6 år.
Bag mærket står Mette Egeberg Nielsen og Sussi Lyngholm Heide, som begge kommer med solid erfaring fra deres mange år i tekstilbranchen. De to iværksættere kender hinanden tilbage fra deres tid på TEKO – det der i dag hedder VIA University College – hvor de fandt sammen på Indkøbslinjen.
”Efter studiet startede vi på et iværksætterkursus, fordi vi allerede dengang havde lyst til at skabe noget sammen. Men livet tog os forskellige steder hen, og iværksættereventyret blev imidlertid sat på pause. Vi forblev dog veninder og endte begge i Bestseller, hvor jeg blandt andet har været Buying & Design Manager og Sussi E-Commerce Manager. Så selvom vores udgangspunkt var det samme, endte vi med forskellige erfaringsgrundlag, og det gavner os nu,” siger Mette Egeberg Nielsen i et interview med TØJ – Fashion & Business Trends.
Foto: Fliink
De to kvinder har jævnligt talt om deres drømme i forhold til at starte egen virksomhed. Imidlertid har projektet aldrig rigtig passet ind – før nu.
”Sidste år fandt jeg mig selv et sted i mit liv, hvor jeg kunne mærke, at jeg var nødt til at stoppe op og mærke efter, hvad jeg skulle fremadrettet. Jeg sagde derfor mit job op for at kunne tage ordentligt stilling til, om det var nu, projektet her skulle søsættes. Det var det, og Sussi startede på fuld tid i Fliink fra 1. april 2022, hvorefter indsalget af vores første kollektion gik i gang. Så i sidste ende er det hele i virkeligheden gået ret hurtigt,” smiler Mette Egeberg Nielsen.
De to veninder, som nu også er forretningspartnere, har forsøgt at dele opgaverne i virksomheden mellem sig, så Sussi Lyngholm Heide blandt andet varetager salg og e-commerce, og Mette Egeberg Nielsen primært tager sig af produktudvikling og indkøb.
”Vi har haft mange gode år i kvindemode og i Bestseller, men vi havde lyst til at prøve noget nyt og se branchen fra en anden vinkel. Samtidig ønskede vi at gøre brug af vores erfaringer og kompetencer, og derfor blev det børnetøj, vi kastede os over. Vi er begge mennesker, der elsker at skabe og at få ting til at ske. Vi kan næsten ikke lade være,” fortæller Mette Egeberg Nielsen.
Foto: Fliink
Skandinavisk, bæredygtigt design
Det nye børnetøjsbrand taler ind i en skandinavisk designtradition med bæredygtige styles kombineret med humor og kommercielle design, hvor alle skal kunne være med prismæssigt.
”Vi havde et ønske om at gøre tingene bedre på flere plan. Herunder er bæredygtighed for os et uundgåeligt mindset der spiller ind på så mange niveauer. Fra fiberniveau – hvordan producerer vi, og hvordan reducerer vi energi- og vandforbrug til også at tænke vores produkter ind i en længere livscyklus – for eksempel unisex-produktion og multifunktionalitet. Det mindset optager os meget,” siger Mette Egeberg Nielsen.
Andelen af mere bæredygtige fibre er i de første Fliink-kollektioner mellem 70 og 80 procent, men også her har kvinderne bag børnetøjsmærket ambitioner om at gøre det endnu bedre.
I forhold til at få udbredt kendskabet til Fliink er der nogle helt essentielle faktorer, som de to stiftere ikke kan komme uden om.
”Foruden benhårdt arbejde, handler det i høj grad om vedholdenhed og om at turde tage chancer og indimellem lægge stoltheden lidt på hylden. Vi tog kollektionen på nakken, kørte landevejene tynde og gik fra butik til butik de første to måneder. Vi er dybt taknemmelige for den åbenhed og venlighed, som vi er blevet mødt med, både fra forhandlere og slutforbrugere. Det lykkedes os at få 40 forhandlere ombord i Danmark på vores første kollektion, som vi leverede til butikker og webshops den 1. oktober 2022, siger Mette Egeberg Nielsen og påpeger, at de har fået en marketingmedarbejder til at hjælpe, da tingene lige nu går rigtig stærkt.
”Sociale medier, samarbejdet med vores forhandlere og diverse messer i ind- og udland er en vigtig platform til at få udbredt kendskabet til vores brand og skabt et godt netværk i branchen. Fliinks primære fokus er i første omgang det nordiske marked. Men nogle gange bringer tilfældighederne os nye og interessante steder hen, hvilket vi begge ser som en spændende udfordring,” lyder det afslutningsvist fra Mette Egeberg Nielsen.
Foto: Sussi Lyngholm Heide og Mette Egeberg Nielsen