Det nordjyske modebrand Shaping New Tomorrow, der for bare 14 dage siden offentliggjorde en stribe butiksåbninger i Tyskland, fortsætter investeringerne i de fysiske butikker under hjemlige himmelstrøg.

Som resultat af tre år med øget vækst og kundetilstrømning rykker Shaping New Tomorrow inden længe deres butik i København fra Pilestræde til Købmagergade 17, hvor Diesel tidligere havde butik. Åbningen af en stor flagship store på en af byens hovedpulsårer giver plads til ambitionen om at folde det fulde butikskoncept ud – også i hovedstaden. Det skriver brandet i en pressemeddelelse.

”Det er ingen hemmelighed, at butikken i København er vores bedst besøgte i Danmark, men arealmæssigt også den mindste. Vores mål er at skabe fremtidens bedste shoppingoplevelser, og derfor tager vi nu konsekvensen. Butikken i Købmagergade bliver med 320 m2 vores absolut største. Derved får vi plads til i endnu højere grad at møde vores gæster med vores særlige butikskoncept og unikke shopping- og serviceoplevelse,” forklarer Kasper Ulrich, CEO i Shaping New Tomorrow, i pressemeddelelsen.

 

Flere produkter på hylderne

Ud over investeringer i fysiske butikker har det nordjyske herretøjsbrand gennem de senere år investeret massivt i nye produkter og i udviklingen af innovative materialer. Siden 2018 er det samlede sortiment udvidet fra 52 produkter til at udgøre flere end 300 unikke produkter i dag. Det er en udvikling, der stiller krav om blandt andet mere plads på hylderne i de i dag syv flagship stores, som Shaping New Tomorrow har i Danmark og Tyskland.

Blandt andet er virksomhedens Essential-kollektioner, hvor tøjet er fremstillet af speciallavede, hightech polyesterfibre lavet af genanvendt plast, vokset markant. Efter bare to år står Essential-kollektionerne for 18 procent af det samlede salg.

”Vores ambition er, at produktkategorierne inden for genanvendte materialer inden for to-tre år udgør over halvdelen af vores salg. Skal vi indfri det mål, så skal der også være plads til, at de bliver præsenteret flot og får en fremtrædende rolle i vores butikker. Det handler om at gøre vores produkter af genanvendte materialer til det nemme valg for forbrugeren, og her spiller vores butikker en afgørende rolle,” siger Kasper Ulrich.

 

Fundamentet for Returning Customer Rate på 55 procent

De fysiske flagship stores bidrag til den samlede omsætning ligger i det netop offentliggjorte regnskab for 2020/2021 på 39 procent. Det er en stigning fra 32 procent fra året før. Men butikkerne kan meget mere end det. Ifølge Kasper Ulrich er butikkerne også afgørende for at skabe den loyalitet og det community, de har sammen med deres gæster. På forretningssiden er det ligeledes en katalysator for, at de kommer igen og igen og generer mersalg til deres onlinehandel.

”For mange af vores gæster er butikken deres første møde med vores særlige kvalitets- og serviceoplevelse. Det er samtidig også et møde, der åbner døren til senere merkøb online. Den fysiske butik kan nemlig noget afgørende i samspil med online. Vores butikker er derfor også en stor medvirkende årsag til, at vi kan holde en Returning Customer Rate på hele 55 procent måned for måned,” siger Kasper Ulrich.

Shaping New Tomorrow har i dag fem flagship stores i Danmark i henholdsvis Aalborg, København, Aarhus, Odense og Esbjerg. Hertil kommer to butikker i Tyskland, hvor der åbner endnu tre inden sommerferien.

Det er planen, at den nye butik i København åbner til november 2022.

 

Foto: Shaping New Tomorrow