Trods Covid-19 og massive investeringer runder omsætningen 200 mio. kroner. “Det har krævet blod og sved at holde den ønskede fremdrift i et historisk forudsigeligt år, hvor vi faktisk overgår de forventninger, vi før har meldt ud,” lyder det.

Herretøjsvirksomheden Shaping New Tomorrow har ramt noget rigtigt, da de i 2015 stiftede selskabet. Det indikerer regnskaberne år efter år hvert fald, hvor virksomheden lige fra begyndelsen har været på en voldsom vækstrejse.

Sidste år steg omsætningen med 225 procent, og årets resultat før skat blev næsten tredoblet. Grundet Covid-19 og massive investeringer har væksten i 2020 ikke helt samme fart, om end SNT-teamet endnu en gang leverer imponerende tal i det netop offentliggjorte regnskab, der dækker for perioden fra den 1. oktober 2019 til den 30. september 2020.

Shaping New Tomorrow runder en omsætning på 200 mio. kroner, hvilket svarer til en stigning på 105 procent, mens resultatet før skat kommer op på 30,6 mio. kroner. Det oplyser herretøjskometen i en pressemeddelelse.

”Vi fortsætter med at indfri vores vækstmål, og det er klart, at vi er tilfredse med udviklingen. Det har krævet blod og sved at holde den ønskede fremdrift i et historisk uforudsigeligt år, hvor vi faktisk overgår de forventninger, vi før har meldt ud. Corona har naturligvis også ramt os, og vi må bare ydmygt takke vores ekstremt loyale kunder, som har hjulpet os med at holde skruen i vandet, og vores dedikerede medarbejdere, som konstant har fundet nye muligheder i et ekstremt år,” forklarer Kasper Ulrich, adm. direktør i Shaping New Tomorrow, om resultatet.

 

Født online – men udbygger retail

Shaping New Tomorrow er en onlinefødt virksomhed, men i løbet af den seneste tid er den fysiske del blevet udbygget. I 2020 åbnede en butik i Aarhus, mens man flyttede butikken i Aalborg til større lokaler og ombyggede butikken i København. På trods af coronanedlukningen i foråret 2020 bidrog butikkerne positivt til væksten og stod for 32 procent af selskabets samlede omsætning.

”Selv om en del strategiske initiativer er blevet skubbet, har vi alligevel holdt fast i at eksekvere videre på vores vækststrategi – både med hensyn til fysiske butikker herhjemme og i forhold til etableringen af vores første tyske butik i Hamborg, hvor vi også etablerer vores europæiske hovedkontor i 2021. Vores tro på fysisk retail er usvækket. Sammensmeltningen af vores offline og online kanaler er en helt essentiel del af vores strategi og ambitioner om at levere en totaloplevelse for vores kunder,” siger Kasper Ulrich.

Det er dog stadigvæk onlineshoppen, der står for den største del af omsætningen. På tværs af det danske, tyske, østrigske, svenske og hollandske marked voksede onlinesalget mere end 100 procent. I Tyskland alene fremdoblede Shaping New Tomorrow omsætningen. Med udgangen af september 2020 kom 61 procent af omsætningen online fra Danmark, mens 39 procent kom fra de internationale markeder.

 

Yderligere vækst i sigte

For regnskabsåret 2020/21 forventer Shaping New Tomorrow fortsat en høj fart i omsætningsvæksten og et solidt, positivt resultat. Det er dog også forventet, at flere investeringer skal foretages, og at det derfor også vil kunne ses i regnskabet.

”Vi vokser rigtig hurtigt og investerer kraftigt. I det regnskabsår vi allerede er godt inde i, sigter vi mod at runde 300 mio. kr. i omsætning. Igen med forventet stærk fremgang i vores internationale salg. Selv om vi igen i år investerer tocifrede millionbeløb i blandt andet nye markeder og i at udbygge og styrke organisationen, så forventer jeg et flot resultat,” siger Kasper Ulrich.

Indeværende regnskabsår byder blandt andet på investeringer i produktudvikling, herunder nye styles i den bæredygtige New Tomorrow-kollektion, der blev lanceret i 2020. Hertil kommer åbningen af en  flagskibsbutik i Hamborg i foråret og etablering af europæisk kontor i byen. Indeværende regnskabsår dækker også over en succesfuld åbning af den fjerde danske butik i Odense, der åbnede i november 2020.

Samtidig fortsætter selskabet indsatsen inden for genanvendelse og zero waste. I samarbejde med forskellige partnere planlægger man at udvikle accessoires og andre produkter af overskudsmetervarer, ligesom indsatsen for at reducere spild og affald i hele værdikæden intensiveres.

Shaping New Tomorrow beskæftiger i dag mere end 80 medarbejdere i Danmark – en tidobling på tre år.

Foto: Christoffer Bak, Kasper Ulrich og Christian Aachmann