Svenske H&M Group har netop fremlagt salgsrapporten for årets første kvartal. En rapport, som tydeligvis skiller sig ud fra de forgange år, hvor pandemien resulterer i faldende efterspørgsel og utallige butikslukninger.

Den svenske modekoncern H&M Group, som står bag brands som COS, & Other Stories, Monki og H&M, har i kølvandet på det verdensomspændende virusudbrud fremlagt sin salgsudvikling i første kvartal af 2020. H&M Group bliver, ligesom utallige andre virksomheder i modebranchen, påvirket markant af Covid-19. Det oplyser koncernen i en pressemeddelelse.

I perioden fra den 1. december 2019 til den 29. februar 2020 oplevede H&M Group en stigning på 8 procent i  nettoomsætning, som derfor landede på 54,9 mio. svenske kroner. Den positive udvikling blev dog afbrudt, da man nåede den sidste halvdel af kvartalet.

 

Eskaleringen i Kina

Det var ved udbruddet i Kina, at H&M Group for første gang mærkede til konsekvenserne af corona-virusset.

Før eskaleringen af virusudbruddet i perioden fra den 1. december til den 23. januar 2020 steg salget i Kina med 27 procent i lokal valuta. Den hurtige udvikling af virusset fik dog efterspørgslen til at falde markant, og salget i Kina faldt dermed med hele 24 procent i alt for hele kvartalet.

I februar måned, da coronavirussen var på sit højeste i Kina, valgte H&M Group at lukke hele 334 ud af sine i alt 518 butikker i landet.

 

Utallige butikslukninger i Europa

Alt imens udviklingen er blevet bedre i Kina, har coronavirusset nu spredt sig til Europa og i løbet af marts måned fået fast greb om langt de fleste lande. Det er nu på det europæiske marked, at H&M Group mærker til den negative påvirkning på salget.

Situationen er i konstant udvikling og som følge af politiske beslutninger, har H&M Group for få dage siden lukket alle sine butikker i Italien og i løbet af den seneste weekend også i Polen, Spanien, Tjekkiet, Bulgarien, Frankrig og i halvdelen af Grækenland. Fra i dag, mandag den 16. marts 2020, vil alle butikker også lukke i Østrig, Luxembourg, Bosnien-Hercegovina, Slovenien og Kasakhstan. Imens butikkerne lukker, vil H&M Groups webshops fortsat være i drift.

H&M Group arbejder intensivt for at få corona-situationen under kontrol, hvor deres topprioritet er sikkerheden af medarbejderne og kunder. Lige nu bliver alle aktiviteter i modekoncernen nøje evalueret i håb om at begrænse de negative konsekvenser så meget som overhovedet muligt.