Modebranchen forbereder sig på en hård periode

”Ingen kan gennemskue, hvor det ender.’’ Sådan lyder det fra koncernchefen i DK Company, som forudser en hård og udfordrende periode for den danske modebranche.

Coronavirusset startede med at ramme Kina først på året, hvor den danske modebranche fik svært ved at få varer hjem fra producerne. Nu er Kina åbnet op igen, men samtidig er flere europæiske lande blevet hårdt ramt – ikke mindst Danmark, hvor man nu er i gang med flere indgreb, som lukker masser af aktiviteter og truer blandt andet modebranchen. Det skriver finans.dk.

”Ingen kan gennemskue, hvor det ender. Det siger sig selv, at dette kan trække ud i en del uger. Selv om vi har butikker åbne, har vi ikke stort salg. Alt aflyses omkring os. Så det rammer tøjsalget,” konstaterer koncenchefen i DK Company, Jens Poulsen.

I Dansk Detail, som organiserer mode- og skobutikker, er adm. direktør, Jens Birkeholm, tilmed bekymret over situationen.

”Coronakrisen vil betyde, at kundestrømmen i butiksleddet falder den kommende tid. Det kommer vi ikke uden om. Nogle butikker kommer i klemme rent økonomisk. Det kræver opbakning til sektoren. Pengeinstitutter må blive fleksible inden for de rammer, som er, og generelt har vi brug for ekstra likviditet under den krise, som udfolder sig,” mener Jens Birkeholm.

Hos DK Company vil Jens Poulsen ikke blive overrasket, hvis også detailbutikker kan blive tvunget til at lukke ligesom i Italien.


Fokus på de interne forhold i DK Company

DK Company har stort fokus på de interne forhold i koncernen, hvor der bliver lagt nye planer, som skal indrette de 2400 ansatte i forhold til coronavirusset.

”Hos os er der lavet en lang række planer for de ansatte med hjemmearbejdspladser, opdeling af afdelinger og andet. Vi er klar, hvis der kommer mere, i takt med at antallet af smittede breder sig. Krisen her får store konsekvenser for os alle. Men lige nu handler det om at komme igennem,” mener koncernchef, Jens Poulsen.

DK Company har 23 modemærker, og tøjet afsættes gennem både koncernens 250 egne butikker og engrossalg til eksterne forhandlere i en lang række lande.