Coronavirusset har sat en stopper for mange aktiviteter i og omkring Kina. Det påvirker både virksomheder, forbrugerne og logistikkæden. En stor dansk sportsgigant må tilmed bremse ekspansionsplaner indtil fjerde kvartal af 2020.

Det er nu på tredje måned, at myndigheder i hele verden prøver at bekæmpe coronavirusset.

I sidste uge talte TØJ med Nikolai Klausen fra brancheorganisationen Wear om de konsekvenser, som situationen i Kina medfører sig.

Nu skriver Børsen også om, hvilke konsekvenser virusset har for blandt andet modebranchen.

”Nu begynder det at blive alvorligt, for der kommer til at blive mangel på forårsvarer,” udtaler Dan Nissen, der er driftsdirektør i landets næststørste speditørforretning, Blue Water Shipping, til Børsen.

Nikolai Klausen kunne i sidste uge bekræfte overfor TØJ, at de fleste medlemmer af Wear på den ene eller anden måde er ramt af situationen af Kina. Det betyder blandt andet, at der står bunkevis af varer i kø for at blive transporteret fra Kina og til Europa – og det medfører højere priser på importvarerne.

”Når virksomhedernes lagre er ved at være brugt op, bliver de nødt til at få hastetransport, som vil øge omkostningerne. På den lange bane kan det give dyrere varer for de danske forbrugere,” forklarer Kim Sundtoft Hald, der er professor ved Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi på CBS, til Børsen.

Logistikkæden er med andre ord meget presset, og flere transportselskaber beretter overfor Børsen om indstillet transport, højere transportrater og lavere vækst på grund af virusset.

 

Hummel udsætter ekspansionsplaner

Sportsgiganten Hummel, som netop har opkøbt mærkerne Newline og Halo, har i længere tid haft planer om at åbne 100 butikker i Asien over de næste par år.

De første butikker i Kina skulle have åbnet i begyndelsen af 2020, men de planer er nu udskudt til tidligst at påbegyndes i fjerde kvartal af 2020. Det har direktør i Hummel, Allan Vad Nielsen, skrevet i en mail til Børsen.