Modekoncernen H&M indleder et globalt partnerskab med det svenske betalingsselskab Klarna. Det nye partnerskab skal gøre det nemmere at shoppe på tværs af alle salgskanaler.

Et nyt partnerskab mellem H&M og Klarna skal forbedre den moderne shoppingoplevelse for forbrugerne. Med Klarnas digitale betalingsplatform vil H&M gøre levering og returnering nemmere for kunderne. Desuden vil kunderne kunne bestille og prøve deres onlinekøb hjemme, før de betaler. Alle nye tiltag bliver samlet i H&M’s app, som kunderne vil kunne bruge til at betale med i de fysiske butikker.

Daniel Claesson, chef for forretningsudvikling i H&M-koncernen, siger:

“Vi meget glade for dette partnerskab. Vi vil gøre det muligt for kunderne at bevæge sig frit mellem de forskellige salgskanaler og vælge, hvordan de vil shoppe og opleve vores tilbud online. Dette partnerskab skaber skræddersyede betalingsløsninger til vores kunder og imødekommer nye shoppingmønstre og behov. Dette inkluderer muligheden for at ’prøve før du betaler’, hvilket er meget relevant for online modebutikker i dag, samt at forbrugerne kan betale direkte med deres mobiltelefon gennem H&M-appen både instore og online.”

Efter planen bliver det nye betalingssystem introduceret på 14 markeder, hvor Sverige og Storbritannien er de første lande, med forventet lancering i 2019.

I tillæg til samarbejdet har H&M købt sig ind i Klarna. Koncernen har købt aktier for en værdi af 20 mio. dollars (185 mio. svenske kroner) i betalingsteknologien. Parterne håber, at deres samarbejde kan videreudvikle fremtidens detailhandel, skriver Financial Times.

Ifølge Reuters skulle den danske Bestseller-milliardær, Anders Holch Povlsen, have købt 10 procent af Klarna i 2017 gennem sit selskab Brightfolk.