Bestsellerbrandet så dagens lys for første gang i 1990 og kan altså dette efterår fejre 30 år i branchen. Brand Director hos Jack & Jones, Anders Gam, ser tilbage på de tre årtier, der er gået siden begyndelsen.

”Jeg var bare 24 år gammel, da jeg fik opgaven til at hjælpe med at opbygge Jack & Jones. Jeg kom fra en anden tekstilvirksomhed, men jeg havde aldrig oplevet sådan et tempo og en iværksætterånd, som den der var til stede i Bestseller. Vi var kun en håndfuld mennesker dengang, så vi rullede ærmerne op, hvor det var nødvendigt.”

Sådan lyder det fra Anders Gam, der har været en del af Jack & Jones siden begyndelsen i 1990.

Foto: Anders Gam

Brandet er af mange især kendt for sine jeans, og det hele startede da også med en kollektion af jeans, der blev lanceret under Oslo Fashion Week i 1990. Allerede samme år åbnede Jack & Jones sin første butik i Trondheim i Norge, og allerede otte år efter rundede brandet sin butik nummer 100.

I dag tæller antallet af detailbutikker mere end 900, og brandet har gennem tiden fået opbygget et partnerskab med tusindvis af engroskunder over hele verden.

Jack & Jones er da også Bestsellerkoncernens største forretningsenhed med sine mere en seks millioner solgte jeans om året over hele verden. Det er, ikke overraskende, også denne kategori, der står for hovedparten af det samlede salg i Jack & Jones.

I 2006 runder Jack & Jones butik nummer 500, og i 2010 åbner nummer 800.

 

Denim og innovation – de to hjørnesten i forretningen

At denim er hele kernen i forretningen, kommer særligt til udtryk på hovedkontoret, der ligger i den midtjyske by Brande, hvor indretningen hele vejen rundt er denim-inspireret.

Hovedkontoret bærer dog også i høj grad præg af den innovative og nytænkende ånd, der har levet i Jack & Jones siden 1990. Kontoret indeholder nemlig også avancerede laboratorier til test og innovation af blandt andet metervarer og fibre.

At innovation også er en af de bærende elementer hos Jack & Jones ses også, når man kaster blikket tilbage i brandets historie. Allerede i 2007 lancerede Jack & Jones nemlig sin første kollektion af bæredygtige produkter.

Siden da har brandet udviklet sin bæredygtighedsindsats, og i begyndelsen af 2018 relancerede Jack & Jones sin mest bæredygtige denimkollektion til dato, Low Impact Denim, der blev præsenteret første gang tilbage i 2012.

 

Brandet er under konstant udvikling

Som det ses gennem hele brandets historie, har det hele tiden udviklet sig. Faktisk står virksomheden aldrig stille, og der er ikke langt fra tanke til handling. Jack & Jones er en handlekraftig virksomhed, der tager chancer, og som elsker at udforske nye muligheder, forklarer Anders Gam, der kommer med et eksempel:

”For det meste laver vi ikke lange analyser af en idé, før vi tager den endelige beslutning. Det er ikke altid en fordel at tænke for meget over tingene, og ofte lægger vi asfalten, mens vi kører. Vi tør gøre det på den måde, fordi vi ved, at vi er hurtige til at tage nye beslutninger, og hvis vi kan se, at ting er ved at gå galt, så er vi hurtige til at ændre retning. Så det bliver aldrig en katastrofe.”

”Vores første junior-kollektion blev oprettet og lanceret over en periode på 1,5 måned i 2018. Vi er i stand til at gøre det på så kort tid, fordi vi arbejder tæt sammen med vores partnere inden for vores team, men også med vores leverandører. Vi er hands-on i hele processen. Vi tør stole på vores instinkter, og vi er dristige nok til at vende hurtige, gode idéer til handlinger,” fortsætter han.

I 2017 lancerer brandet for første gang en plus-size kollektion, og i 2019 lancerer modebrandet en duft-kollektion under navnet Jack & Jones Fragrances,

 

Jack & Jones – en familie

Hos Jack & Jones er der omkring 6.000 ansatte, der arbejder på tværs af hovedkvarterer, nationale kontorer og butikker. Der er både mænd og kvinder, nye som erfarne – fra mange nationaliteter – ansat hos Bestsellerbrandet.

Brandet og dets historie er resultatet af noget, som tusindvis af mennesker har været med til at skabe. Hvis man spørger nogen hos Jack & Jones, så vil de sige, at det ikke kun er en arbejdsplads, men det er mere end det, siger Anders Gam, der uddyber:

”Vi betragter os selv som mere end et team af medarbejdere – vi er et broderskab, en familie. Vores organisation er flad og uformel, og vi har det sjovt med hinanden – både inden- og udenfor arbejdspladsen. Vi er venner, men vi arbejder også hårdt.”

Brandets 30 jubilæum markeres blandt andet også ved en video, der netop fejrer den her ”brotherhood”, som Anders Gam fortæller, er så fundamental hos Jack & Jones.

Derudover er hele hovedkontoret i Brande dekoreret med gamle billeder, marketingmateriale og styles fra de allerførste kollektioner.

Hvad der skal ske i fremtiden, vil Anders Gam kun give os en lille teaser for:

”Vi er en dynamisk virksomhed, så vi har altid mange planer. Men i år 2021 kommer vi med noget stort. Vi kan dog desværre endnu ikke afsløre, hvad det er.”

Foto: Jack & Jones

Foto: Jack & Jones, 30 års jubilæumsfoto