”Vi ønsker ikke at udelade halvdelen af verdens befolkning i vores rejse mod en bæredygtig fremtid.” Sådan lyder det fra modebrandet, der for første gang lancerer en kollektion til kvinder.
KnowledgeCotton Apparel blev i 2008 stiftet med stærke bæredygtige principper, og siden da er ambitionerne blot stormet fremad. De sidste 12 år har ambitionerne dog udelukkende kredset om herretøj – noget, som KnowledgeCotton Apparel nu har tænkt sig at lave om på.
Modebrandet gør nemlig deres modeprodukter tilgængelige for alle ved at lancere en kollektion til kvinder. Det oplyser brandet i en pressemeddelelse.
”At skabe en kollektion til kvinder har været på vores agenda i mange år. I disse tider, hvor vores marked går igennem en massiv transformation, ser vi dette som en god mulighed for forandring. Derfor lancerer vi nu en kollektion til kvinder,” fortæller den adm. direktør i KnowledgeCotton Apparel, Mads Mørup, og fastslår:
”Vi ønsker ikke at udelade halvdelen af verdens befolkning i vores rejse mod en bæredygtig fremtid.”
Det er særligt forventningen om stor efterspørgsel blandt det kvindelige segment, der har fået KnowledgeCotton Apparel til at tage beslutningen om at lancere kollektionen.
”Siden dag et har kvinder udgjort en stor del af vores fanbase, hvilket er ret utroligt, da vi indtil nu kun har produceret modetøj til mænd. Vi tror på, at der er flere kvinder end mænd, der vil blive tiltrukket af vores værdigrundlag. Derfor forventer vi, at markedet er stort for vores brand. Det er en spændende rejse, som vi begiver os ud på,” forklarer Mads Mørup til TØJ.
Tøj til den aktive kvinde
KnowledgeCotton Apparels kollektion henvender sig til kvinden, der lever et aktivt liv, og derfor har der i produktionen været særligt fokus på at skabe produkter, der kan benyttes til alle former for aktiviteter.
”Vi ønsker ikke at være et almindeligt fashion-brand – vi ønsker at henvende os til powerkvinden, der står ved sine meninger. En stærk kvindelig karakter, der lever et aktivt liv. Vi ønsker at kunne klæde hende på til hvad end, hun begiver sig ud på,” forklarer Mads Mørup og tilføjer:
”Skal hun på stranden, så har vi en strandkjole, skal hun ud og vandre i bjergene eller på café, så har vi også tøj, der passer til det. Vi forsøger at lave en kollektion, der favner bredt.”
Det er ikke kun anvendelse af tøjet, som KnowledgeCotton Apparel ønsker, skal favne bredt. Kollektionen skal også kunne tiltrække alle kvinder – uanset stil og ønsket look.
”Vi har produkter, der er pæne og feminine, men også produkter, som er mere drenget og med et unisex-touch. Der er blandt andet brede bukser, fleecejakker, oversize outdoor-jakker, klassiske skjorter og nederdele med i kollektionen,” forklarer Mads Mørup og fortæller, at der vil udkomme to årlige kollektioner.
Fordel at lancere i coronakrisen
KnowledgeCotton Apparel lancerer kollektionen midt i en tid, hvor flere i modebranchen stadig er hårdt ramt som følge af coronaudbruddet og nedlukningen af samfundet.
Mads Mørup ser dog fordele i at lancere den bæredygtige kollektion på netop dette tidspunkt.
”Jeg tror, at der er mange virksomheder, som måske gentænker deres produktstrategi samt deres butikker og onlineforretninger som følge af Covid-19. I den henseende tror jeg, at man vil blive mere opmærksom på bæredygtighed. Derfor tænker jeg, at en bæredygtig kollektion er noget af det bedste, som man kan lancere lige nu,” fortæller Mads Mørup.
Foto: KnowledgeCotton Apparel