I denne artikel får du en opdatering på tre modenyheder, som TØJ har opsnappet i løbet af ugen, herunder nyheder om Elsk, Jack & Jones og sportsbrandet 2XU – lige fra plastikforurening og fokus på bæredygtighed til etablering af nyt datterselskab.

Hver fredag samler TØJ op på korte, brancherelevante nyheder i ‘artiklen ‘Kort & godt fra branchen.’ 


Elsk sætter ind mod plastikforurening

De store mængder af plastik i naturen er en omfattende problematik, og noget som det bæredygtige brand Elsk har valgt at stille skarpt på.

Elsk har endnu en gang valgt at donere 10.000 kroner til miljøorganisationen Plastic Change. I den forbindelse har Elsk også valgt at oprette en indsamlingskampagne på Facebook, som har til formål at støtte en global bæredygtig fremgang.

”Modebranchen er ekstremt miljøforurenende og samtidig én af de store syndere i forhold til mikroplastik. De mange syntetiske materialer som polyester og polyamid bliver brugt i en stor del af verdens tøjproduktion. Det resulterer i mikroplastik, og det ender desværre alt for ofte ude i naturen og i vandet. Det er den væsentligste grund til, at vi hos Elsk primært arbejder med naturlige materiale og har et minimalt forbrug af syntetiske fibre,” udtaler direktør i Elsk, Lars Riis, i en pressemeddelelse og fortsætter:

”Derfor har vi valgt at donere penge til Plastic Change. Samtidig håber vi, at vores bidrag kan være med til at gøre flere mennesker opmærksomme på problemerne ved specielt mikroplastik og engangsplastik.”


Jack & Jones satser på bæredygtigt denim

Til august kan Jack & Jones præsentere brandets mest bæredygtigt funderede bukser til dato. Brandets i forvejen øgede fokus på miljørigtighed har avlet en helt ny kollektion, som arbejder med at implementere en holistisk tilgang herunder et højt niveau af bæredygtig produktion.

Det nye koncept har fået tilnavnet ’Low Impact Denim’ og dækker over tre hovedelementer inden for denimproduktion: fibre, stofmateriale og finish. Dette bliver gennemført med afsæt i nye produktionsmetoder, teknologi og en transparent værdikæde.

Mikkel Albrektsen, Product Responsible hos Jack & Jones, forklarer:

“Vi har engageret os i enhver proces med denimproduktion, med det ene fokus i tankerne at opnå den mest bæredygtige buksekollektion til dato. Dette mål kræver en transparent værdikæde helt fra start: Indkøb af fibre, farvning af stof og efterbehandling, der sikrer det ønskede visuelle udtryk. Og vigtigst er, at vi ikke får kompromitteret vores kerneværdier – kvalitet, design og pasform.”


2XU etablerer nyt nordisk datterselskab

Den australsk-baserede virksomhed 2UX arbejder med kompressions- og sportstøj. Virksomheden har nu rettet blikket mod Skandinavien, og har i den forbindelse etableret et nyt datterselskab i regionen.

Investeringen i Norden tager afsæt i det nyligt lancerede 2XU Nordics A/S, som har til formål at styrke 2XUs brand i regionen yderligere i løbet af 2018. Datterselskabet overtager ledelsen af Norden, som tidligere har været administreret af Enjoy Sport A/S – 2UXs distributionspartner.

”Der er høj efterspørgsel på kvalitetssportstøj på det nordiske marked som følge af forbrugernes aktive livsstil og påskønnelse af kvalitetsmærker. Vi er meget stolte af det omdømme, 2XU har opnået i regionen, og vi er meget taknemmelige for Enjoy Sport-holdets indsats i processen hen mod denne succes,” udtaler Global CEO for 2UX, Paul Higgins, i en pressemeddelelse.