Susanne Guldager, stifter af La Femme Rousse, har en mission. Hun vil forandre modebranchen ved at forlænge levetiden på eksisterende materialer og omdanne dem til tidløst luksustøj. Mode skal være cirkulær, og hun har høje ambitioner på branchens vegne. ”Vi er der langtfra endnu, men vi er trods alt på vej,” siger hun.

Bliver modebranchen nogensinde bæredygtig? Nej, men mode kan være cirkulær og udført ansvarligt. Det mener Susanne Guldager, stifter af modevirksomheden La Femme Rousse.

I 2019 lancerede hun La Femme Rousse med et ønske om at designe og producere cirkulært og forandre modebranchen. Store ambitioner for en lille virksomhed, vil nogen måske mene. Men for Susanne Guldager er grøn omstilling en mulighed fremfor en begrænsning. Det giver anledning til at tænke ud af boksen og gøre tingene på en anden måde.

 

Genanvender kasserede tekstiler

La Femme Rousse producerer luksusmode af genanvendte og kasserede tekstiler eller eksisterende deadstock-materialer. Med det som udgangspunkt har Susanne Guldager indledt et samarbejde med Elis – det tidligere Berendsen – om at genanvende virksomhedens kasserede tekstiler.

Det er et værdifuldt samarbejde, for deres kasserede tekstiler har et stort potentiale for La Femme Rousse. Når tekstilerne er blevet kvalitetssikret, bliver de indfarvet, broderet på eller brugt, som de er. Herefter får de nyt liv som for eksempel en kjole, jakke eller skjorte.

Derudover har Susanne Guldager et samarbejde med Win Win Textiles, der er bindeled og samarbejdspartner til tekstilfabrikker i Portugal.

Brandets nyeste kollektion, Collection 3, er netop produceret på en portugisisk fabrik. Her har hun udvalgt deadstock-materialer fra fabrikkens eget lager og indledt et samarbejde omkring Oeko-Tex-certificeret indfarvning samt produktion af kollektionen, der med afsæt i FN’s 17 verdensmål tager højde for etiske og miljømæssige hensyn gennem certificeringer og kontrolbesøg.

 

La Femme Rousse Collection 3
La Femme Rousse, Collection 3

 

Vil gøre branchen mere cirkulær

Kollektionerne fra La Femme Rousse er siden 2019 blevet solgt direkte til forbrugerne via egen webshop samt i de to københavnske butikker Langsamt og Res-Res. Men nu har brandet også indgået en aftale med Henrik Vibskov Boutique om salg af den nyeste kollektion. Håbet er at få flere butikker med ombord på rejsen for at kunne skabe en stabil og organisk vækst og dermed skalere produktionen i fremtiden.

”Hvis La Femme Rousse skal skabe en reel ’impact’ kræver det en vis volumen, da vi derigennem øger anvendelsen af kasserede tekstiler,” siger Susanne Guldager til TØJ.

For det er blandt andet hendes vision. At gøre en forskel og rykke modebranchen, så den bliver mere cirkulær.

”Jeg har ekstremt høje ambitioner på mine egne såvel som branchens vegne. I mit perspektiv er spørgsmålet ikke, om resten af branchen hopper med på vognen, men mere hvornår. Jeg tror faktisk ikke, at der på længere sigt er et alternativ. Vi er der langtfra endnu, men vi er trods alt på vej,” fortæller hun.

 

Et bæredygtigt valg er det eneste valg

Susanne Guldager håber, at flere modevirksomheder begynder at se grøn omstilling som en mulighed fremfor en begrænsning. Og at branchen i fremtiden bliver bedre til at tænke visionært og langsigtet, inspirere hinanden og dele viden. For i sidste ende at hjælpe hinanden med at skabe den forandringsproces, som branchen skal igennem.

”Forbrugerne bliver mere og mere bevidste om, at et bæredygtigt valg er det eneste valg,” siger hun og tilføjer:

”Men jeg oplever også, at bæredygtighed stadig er et svært salgsparameter. Det handler i høj grad stadig om pris og design. Fokus for La Femme Rousse er at lave gode designprodukter, og så er det bæredygtige fundament en selvfølgelighed. Det tror jeg er vejen frem. Om man er modevirksomhed, butiksindehaver eller forbruger, tror jeg vi alle har vores del af ansvaret for at bæredygtige produkter bliver fremherskende. For mig handler det om en fælles vilje til at ville noget andet – og i sidste instans handler det om udbud og efterspørgsel.”

 

Foto: La Femme Rousse, Rune Svenningsen