“Den danske modescene er internationalt anerkendt, og modebranchen er vigtig for dansk eksport. Så det er mere end bare mode,” siger Andreas Von Der Heide, medstifter og ejer af Les Deux, om, hvorfor det er vigtigt at bakke op om modeugen i København.
På trods af tiden og at mange brands fravalgte messedeltagelsen i år, valgte I alligevel at udstille på Revolver – hvorfor?
Fordi Revolver og Les Deux har et vigtigt samarbejde. Vi støtter hinanden i med- og modgang. Covid-19 rystede branchen, men vi viser, at vi tror på fremtiden og den samhandel, der er, samt at de platforme, der faciliterer den samhandel, skal bestå.
Hvorfor er det vigtigt, at modevirksomhederne bakker op om den københavnske modeuge i fællesskab?
Den danske modescene er internationalt anerkendt, og modebranchen er vigtig for dansk eksport. Så det er mere end bare mode. Det er arbejdspladser og en stor del af det danske samfund.
Hvad er worst case, hvis flere og flere brands fremadrettet holder sine egne events og ’mini messer’ rundt om i landet?
Når man kommer som indkøber fra udlandet, er det dejligt, at det hele er samlet ét sted, hvorfor en opsplitning vil få indflydelse på, hvem der kommer til København.
Allerede nu synes jeg, at modemesserne skulle slå sig sammen og levere et samlet produkt.
Hvad tror I, der skal til, for at flere brands (og indkøbere) igen tilvælger messerne og modeugen i København?
Tid.
Vi vil komme tilbage til messerne, da man ikke kan erstatte personlige møder og de personlige relationer, der bliver skabt på messer og generelt fysiske møder, med noget digitalt.
Dog skal modemesserne følge med tiden, når det eksempelvis kommer til showrooms og muligheden for at facilitere møder på andre måder.
Hvad synes I om det digitale aspekt i denne sæsons modeuge? Og er det noget, der kommer til at fylde fremadrettet?
Vi udstillede på Revolver, havde to aktive showrooms på vores hovedkontor, og så havde vi et rum med en virtuelt opsætning, hvor vores sælgere kunne gå online og samtidig zoome ind på produkter, farver osv. Jeg synes klart, at vi leverede et af de mest profesionelle setups under modeugen, hvilket mange af vores nationale og internationale kunder også sagde.
Derfor tror jeg også på, at modeugen fremadrettet vil skulle være en kombination mellem det digitale og det fysiske. Jeg tror på, at det fysiske møde mellem mennesker skaber magi og dermed har sin berettigelse.
Foto: Les Deux