Dansk modevirksomhed eksperimenterer med virtual reality i en ny app, der skal gøre det nemmere og mere inspirerende at fremvise kollektioner digitalt.
Den danske modevirksomhed Nü lancerer i 2021 en app, der gør det muligt at se deres kollektioner på animerede modeller i en virtuel virkelighed.
”Det vil bedre illustrere tøjets pasform, det naturlige fald på en tunikas lette stof, eller hvordan en kjole smukt svajer i vinden,” påpeger adm. direktør for Nü René T. Jensen i en pressemeddelelse og fortsætter:
”Vi har udviklet et redskab, som skal gøre det mere simpelt for forhandlere at arbejde med Nü ved at fremvise vores kollektioner og deres muligheder i en virtuel virkelighed. Ønsket har været der længe, og coronapandemien blev startskuddet for udviklingen.”
Et virtuelt hovedkontor
Når man åbner appen, træder man ind i velkomsthallen på en virtuel udgave af Nüs hovedkontor i Randers. Her introduceres virksomheden visuelt, og brugeren kan bevæge sig gennem lokalerne og blive præsenteret for kollektionerne, få et indblik i virksomhedens fotoshoots og blive inspireret til en sammensætning af syv stykker tøj, der skaber outfits til en hel uge.
Til den ny app har Nü fået hjælp af virksomhederne Vonoa til den virtuelle produktudvikling samt N’fellows, der står bag udviklingen af selve appen.

Stor opbakning fra Dansk Mode & Textil
Hos brancheforeningen Dansk Mode & Textil er man ikke i tvivl om, at digitalisering er den rigtige vej for modevirksomheder at gå.
”Vi har mange medlemmer, som går med tanken om at udnytte VR eller AR på en kreativ måde til at øge salget eller kendskabet til virksomheden, og det er noget, som vi gerne vil se flere gøre. Fremtiden for modebranchen er digital, og derfor rådgiver vi altid vores medlemmer til at digitalisere. Særligt i denne tid med nedlukninger i hele verden, er digitale løsninger en god vej for modevirksomheder til at opretholde sit salg,” fortæller Thomas Klausen, der er adm. direktør hos Dansk Mode & Textil.
Foto: NÜ