”Vi tror ikke på, at ’business as usual’ er den rette vej ud af en så stor krise. Innovation og optimering er afgørende for, at branchen igen kan finde fodfæste.” Sådan lyder det fra ejerne af en modevirksomhed, der nu siger farvel til sælgere for i stedet at sælge digitalt.

”Coronakrisen rummer store muligheder for dem, som tør gribe chancen.” Sådan lød det tidligere på ugen, hvor Designit opfordrede virksomheder til at bryde med de traditionelle tankegange og se krisen som en mulighed.

Selv om coronakrisen har hærget præcis lige så meget hos Redefined Fashion, der står bag en række modebrands som Minus og Peppercorn, som hos utallige andre i modebranchen, så er de en af de virksomheder, der har turdet gribe chancen.

Ejerne har nemlig tænkt ud af boksen og gjort op med den traditionelle måde at sælge kollektioner på i hele Skandinavien. Nu ændrer Redefined Fashion forretningsmodellen ved at sige farvel til sælgere og agenter for i stedet at sælge digitalt. Det oplyser modevirksomheden i en pressemeddelelse.

”Vi tager sælgerne ud af ligningen og kobler alle vores kunder direkte op med hovedkontoret via vores system. Til gengæld sørger vi for flotte produktbilleder, videoer eller virtuelle catwalks og masser af facts om varerne,” fortæller Chalotte Kjær Bruun, der er en af ejerne af Redefined Fashion, i pressemeddelelsen.

Udover at sige farvel til sælgere og agenter, så dropper virksomheden ligeledes al messeaktivitet.

 

Værdiskabelse for kunderne og nye krav

Modebranchens traditionelle salgsmodel er ofte præget af relationer og følelser, men Redefined Fashion vurderer, at der er for store omkostninger og for lidt udbytte ved den hidtidige model.

”Spørg dig selv, hvor meget du egentlig vil betale for en time med din sælger, der kommer forbi med morgenbrød, kram og en ny kollektion? Hvor meget er det egentlig værd for vores kunder, omregnet i kroner og ører? Forestil dig, at du i stedet tilbød den selvsamme kunde en fast linjerabat på mindst 10 procent, hvis bare de selv ville sørge for at taste ordren i vores system. Det giver i vores øjne langt større værdi for både kunderne og os,” siger den anden ejer af Redefined Fashion, Irena Riberholt Jørgensen.

Begge ejere anerkender, at den nye model stiller andre krav til virksomheden.

”Det vil kræve en anden nærhed og en anden type vejledning fra vores side. Men vi tror på, at vores kunder efterhånden kender vores kvaliteter og pasforme, og at man allerede er begyndt at vænne sig til at tage beslutninger baseret på online præsentationer. Og så vil vi da også se frem til at tale direkte med kunderne i stedet for gennem en sælger,” fortæller Charlotte Kjær Bruun og Irena Riberholt Jørgensen.

 

Covid-19 har belyst behovet for bæredygtige løsninger

Udover det økonomiske aspekt går den nye forretningsmodel og de nye fokusområder hånd i hånd med virksomhedens nye salgsstrategi. Redefined Fashion har nemlig den seneste tid haft stor fokus på cirkulær økonomi og bæredygtighed, og hvordan virksomheden kan optimere og spare ressourcer.

”Coronakrisen har understreget – mere end nogensinde – at det giver mening at skære alt unødvendigt væk, lave mindre kollektioner og i stedet lave tøj, der har længere levetid. Det er simpelthen et krav, hvis man vil overleve på den anden side,” fortæller de to ejere og tilføjer:

”Vi tror ikke på, at ’business as usual’ er den rette vej ud af en så stor krise. Innovation og optimering er afgørende for, at branchen igen kan finde fodfæste.”