Sådan kan virksomheder drage fordel af krisen

”Coronakrisen rummer store muligheder for dem, som tør gribe chancen.” Sådan lyder det fra den adm. direktør i Designit, som opfordrer virksomheder til at bryde med traditionelle tankegange og se krisen som en mulighed – og ikke kun et onde.

Krisetider er for mange lig med sparetider – især når krisen bringer så megen uvished og forandring som den, der overskygger os lige nu. Den adm. direktør i det strategiske designfirma Designit, Mads Kjøller Damkjær, opfordrer de danske virksomheder til at bryde med disse traditionelle tankegange i et blogindlæg hos Mandag Morgen.

”Virksomheder kan vælge to meget forskellige strategier for at komme igennem coronakrisen: De kan spare og skære, eller de kan vækste og innovere. Den sidste strategi kræver et grundlæggende brud med de traditionelle tankegange,” fortæller Mads Kjøller Damkjær.

Designit fremlægger seks punkter, som de mener, at virksomheder bør adressere netop nu for at forbedre innovationen og drage fordel af den krise, som vi befinder os i.

 

1 || Udvikle og udnytte virtuelle samarbejdsformer

Vi skal nu i højere grad arbejde hver for sig, og dette skaber et stort potentiale i at kombinere designtænkning med teknologi og dermed nye rammer.

For eksempel kunne modebrandet Bruuns Bazaar fortælle om en ny digital kollektionsfremvisning med målet om fortsat at være tæt på sine forretningspartnere.

 

2 || Giv plads til medarbejderne

De virksomheder, der ifølge Designit, klarer sig bedst igennem krisen, er dem, som bygger på autonomi frem for bureaukrati. I en tid som denne kan udfordringerne bedre løses der, hvor organisationerne er bygget op omkring flade strukturer, hvor medarbejderne har den nødvendige autonomi og handlekraft.

 

3 || Reality check på målsætningerne

Coronakrisen er en god anledning til at gennemgå organisationens design og finde ud af, hvad der skal kasseres, styrkes eller redefineres. I krisetider kan KPI’er ikke anvendes på samme måde, og der skal derfor i mange virksomheder nytænkes, hvad angår målsætninger.

 

4 || Hvad er det virkelig, kunderne skal bruge?

Kriser er, ifølge Designit, en oplagt mulighed for at innovere og accelerere sin forretning og udbud i markedet gennem designtænkning. Det handler om at se konkret på forbrugeren og hele tiden teste produkter og services undervejs i udviklingen. Denne tilgang giver værdifuld erfaring og øger tempoet i innovationen.

 Det er noget, som fashiontech-virksomheden Traede i høj grad har taget til sig. I midten af april kunne de nemlig lancere et nyt koncept med henblik på at afhjælpe modebranchens overfyldte varelagre. Derudover kunne modehuset bag Day Birger et Mikkelsen og 2ndday åbne op for to nye og meget efterspurgte webshops.

 

5 || Mangler der nogen i netværket?

Den nuværende situation er en lejlighed til at tage et helikopterperspektiv på ens egen forretning. Dette kan dels identificere svagheder i egen værdikæde samt åbne øjnene op for nye muligheder for samarbejder med andre og måske overraskende partnere, som virksomheden ikke før har overvejet.

 Coronasituationen bragte for eksempel fem københavnske modebrands sammen i et samarbejde om projektet ’Together’ – et projekt, der har til formål at sætte fokus på en kollektiv ånd af modstandsdygtighed, kreativitet og samvær.

 

6 || Fortsæt med at investere i fremtiden

Ifølge Designit er der groft sagt to kategorier af virksomheder: Dem, som forsøger at spare sig gennem krisen, og dem, som ser på, hvordan de kan gå til markedet på en ny måde og investere i nye vækstområder.

På samme måde kan det danske erhvervsliv se coronakrisen som en mulighed – og ikke kun et onde. Det kræver ifølge den strategiske designvirksomhed, at man tør tænke nyt, også selv om presset for besparelser og nedskæringer kan være stort.