Når den største af de københavnske modemesser CIFF løber af stablen fra den 31. januar til den 2. februar 2018 vil en af udstillerne være modebrandet Coster Copenhagen. TØJ har talt med Sarah Paaschburg, som er marketingchef hos Coster Copenhagen, om brandets dna og dets deltagelse på CIFF.

Hvad kendetegner Coster Copenhagens design?
Coster Copenhagen blev grundlagt i 2012 af ægteparret Pia og Chris Coster og er hurtigt vokset til en international succes. Den hurtige fremgang skyldes en fundamental erfaring med og forståelse for det kommercielle retailmarked og tætte kontakt til kunder, partnere og sælgere. Kundernes ønsker og behov ligger altid i baghovedet under hele designprocessen. Det er vigtigt for Coster Copenhagen, at kunden altid oplever komfort og føler sig fri, og derfor er der i designet taget hensyn til, at kvindekroppe ser forskellige ud.

Coster Copenhagens designsignatur stammer fra en legende og ukonventionel tilgang til mode og design, og kollektionerne afspejler altid de seneste trends og farver. Enhver ny trend, farve og print fortolkes og tilpasses til Coster Copenhagens univers, og hver en lille detalje tvistes og vendes for at gøre udtrykket unikt. Vores udgangspunkt er det feminine udtryk med farver, print og detaljer, men altid med referencer til det rå og sporty.

Hvad er brandets dna?
Coster Copenhagens brand-dna kan kortest opsummeres således: Classy, Playful, Quality, Conscious. Classy er et udtryk for, at stil og det elegante altid går forud for trends og modeluner, og at udgangspunktet for vores design er det klassiske rene snit. Playful er vores måde hele tiden at udvikle os og rykke både egne og andres grænser i forhold til detaljer, farver og print i modebilledet. På den måde bibeholdes vores relevans på markedet. Quality skal ses i forhold til, hvordan tøjet føles at have på, og at det er produceret under forsvarlige vilkår. Conscious er vores udtryk for, at hos os er kunden i centrum, og at vi værner om den interne familiære stemning, som vi har opbygget i virksomheden – også på tværs af vore markeder.

Hvilke nye initiativer/områder arbejder I med i øjeblikket?
Brandet har haft stor og hurtig fremgang. I dag er Coster Copenhagen repræsenteret i 15 lande, og kundeporteføljen vokser hurtigt. Dette har medført et behov for flere ansættelser i virksomheden. Det er altid en tidskrævende, men spændende proces at finde de helt rette folk til opgaven. I kraft af at vi har oplevet så stor vækst, har det ligeledes været vigtigt for os at arbejde med vores brands dna og kerneværdier, således at alle partnere, kunder og slutforbrugere ikke er i tvivl om, hvem vi er som brand.

Over længere tid har vores kunder efterspurgt, om vores populære 7/8-bukser kunne produceres i denim. Dette satte en længere proces i gang i forhold til at finde den rette producent, materialesammensætning, det helt rigtige denimudtryk og de detaljer, som gør bukserne til en del af Coster-universet. Den første denimkollektion er netop lanceret, samtidig med vores spring 18-kollektion, og består af fire par bukser. Modtagelsen har været overvældende, og vi glæder os meget til at se, hvad denne linje kan udvikle sig til.

Hvorfor udstiller I på CIFF?
Vi har udstillet på CIFF 12 gange og oplever messen som et godt trækplaster for både nationale og internationale indkøbere, hvilket har været afgørende i forhold til skabelsen af fremtidige relationer, ny indsigt og generel networking. Vi bruger også messen til at møde nuværende kunder og partnere. Det er et super afsæt til at kunne præsentere den samlede kollektion i de rammer, vi sætter op på messen.

Hvordan har I forberedt jer til messen?
Vi har planlagt designet af selve standen således, at den underbygger de designtendenser, som vi tror på til denne kollektion. Dertil har vi skudt kampagnebilleder, som vi glæder os til at præsentere.
Vi går mod at være et internationalt brand og håber, at kunder og samarbejdspartnere kan se, at vi hele tiden rykker os. Vores image- og lookbook-billeder er vigtige kommunikationsparametre og er vores udgangspunkt for salg – de er vores ’eye-catcher’ og fungerer selvfølgelig som annoncemateriale under hele indsalget på kollektionen.

Hvilke forventninger har I til den kommende messe?
Idet vi allerede er stærkt repræsenteret på det skandinaviske marked, håber vi, at der vil være en øget interesse fra internationale markeder, udover de 15 vi allerede er repræsenteret på.