Nordjysk skovirksomhed leverer trecifret vækst i USA

2020 var et udfordrende år for mange, men for en nordjysk virksomhed var året – mildt sagt – ”ikke så ringe endda”, skriver de i en pressemeddelelse. Derfor må de nu udvide fabriksfaciliteterne i Rumænien.

2020 var et hårdt år for mange i modebranchen. Hos den nordjyske virksomhed Glerups, som sælger hjemmesko fremstillet i 100 procent naturlig uld, var der dog ikke meget at klage over.

Hjemmearbejde har fået mange – især amerikanerne – til at investere i et par hjemmesko. Og det er noget, de kan mærke hos Glerups.

Den øgede efterspørgsel resulterede nemlig i en trecifret vækstrate i omsætningen til landet. Det fortæller Christina Flindt Bjerg Albæk, der er Head of Marketing, til TØJ – Fashion & Business Trends.

Glerups har været til stede på det amerikanske marked i flere år. Tilbage i 2015 etablerede de nemlig et datterselskab i landet. Det er dog først fra 2018, at Glerups har fået ordentlig fat om markedet, og Covid-19 satte altså yderligere gang i salget.

 

Udvider fabriksfaciliteterne

Alle sko fra Glerups bliver produceret på egen fabrik i Rumænien, der det seneste år har oplevet en enorm travlhed i forbindelse med den øgede efterspørgsel, hvor medarbejderstaben tilmed er vokset fra 70 ansatte i 2018 til over 100 medarbejdere i dag, fortæller Christina Flindt Bjerg Albæk.

Det får nu virksomheden til at udvide fabriksfaciliteterne.

“Vi vil booste produktionen, så vi kan imødekomme den efterspørgsel, vi oplever fra hele verden,” fortæller medejer af Glerups Allan Timm i en pressemeddelelse.

Udvidelsen af fabriksfaciliteterne sker ved siden af deres nuværende fabrik i Rumænien på en grund, som virksomheden har købt flere år tilbage. Virksomheden har tilmed investeret i nye maskiner, så produktionskapaciteten øges.

 

Strategien er klar

En stor del af væksten, som Glerups har oplevet i 2020, kommer fra onlinehandlen. Men selv om der har været en massiv vækst her, så vil Glerups stadig satse på detail og den fysiske oplevelse, som kunden får hos forhandleren, lyder det.

“Vi er jo nordjyder i hjertet, og den personlige kundekontakt, vi oplever i butikkerne, betyder stadig rigtigt meget for os. Responsen, vi får fra kunderne, lærer vi meget af,” afslutter Allan Timm.

 

Foto: Glerups