Et nyt solbrillebrand med en alternativ tilgang til hele solbrillens image har set dagens lys.

James Ay er navnet på det nye bæredygtige solbrillebrand, der netop har set dagens lys. Bag brandet står de tre århusianere Torben Holt, der er tidligere marketing- og online manager hos modebrandet Minimum, co-founder ved BWD, Mads Svindt, og serieentreprenør, investor og co-founder ved Parabolic, Mads Petersen.

Solbrillerne er produceret i 100 procent nedbrydeligt M49 bioacetat, hvilket ifølge de tre stiftere er et materiale af høj kvalitet. Det bæredygtige materiale og den høje kvalitet skal give solbrillerne en længere holdbarhed og være med til at bekæmpe overproduktion. Det er et lille oprør mod den ’køb-og-smid-væk’-kultur, der præger modeindustrien, som de tre stiftere gerne vil forsøge at ændre.

”Du kan nemt finde dyrere solbriller fra high-end mærker, der er lavet af væsentligt dårligere materialer. Men vi har skabt en række solbriller, som både miljø- og prisbevidste forbrugere kan købe ind i,” fortæller Torben Holt i en pressemeddelelse og fortsætter:

”James Ay taler ikke ind i ’køb-og-smid-væk’-kulturen, der har præget modeindustrien i mange år. For os har solbriller aldrig været en modeerklæring, men mere noget der repræsenterer et tidspunkt i vores liv, hvor solen har ramt os og inspireret os. Dét prøver vi at indramme i vores univers.”

Solbrillebrandet er tidligere i år startet op på det newzealandske og australske marked med stor succes, og retter derfor nu blikket mod Norden og det europæiske marked.