”Jeg skaber smykker for at fortælle en historie om vores menneskelige rejse og på den måde danne et fællesskab, hvor vi bliver klogere på hinanden,” fortæller stifteren af det nye smykkebrand til TØJ.
Med en vision om at skabe smykker der fortæller en menneskelig historie, har HR-konsulent – og nu smykkedesigner – Ayse Turan udviklet sin første smykkekollektion i det nystiftede brand Bosphorus Jewelry ud fra en idé, hun fik tilbage i 2018.
Brandnavnet er symbolsk og velovervejet og stammer fra en bro i Istanbul, som er det eneste sted i verden, der forbinder to kontinenter – i dette tilfælde Asien og Europa. Navnet er baseret på et ønske om at bringe verdenerne sammen.
Det kommer også til udtryk i smykkedesignet, som er en kombination af den fælles kulturarv mellem mellemøstlige mønstre og en moderne, skandinavisk og minimalistisk æstetik.
”Jeg tror på, at verden bliver et bedre sted, når vi mødes med mennesker, der er forskellige fra os selv. Jeg skaber smykker for at fortælle en historie om vores menneskelige rejse og på den måde danne et fællesskab, hvor vi bliver klogere på hinanden,” fortæller Ayse Turan til TØJ – Fashion & Business Trends.
Alle smykker laves i små atelier i Istanbul og er skabt med omtanke for medarbejdere, miljø og opbakning til de små håndværksvirksomheder, ligesom det støtter lokale entusiaster i Danmark, der arbejder for tværkulturel fred og forståelse.
Muligheden for at fremvise produkterne fysisk har hidtil været begrænset på grund af Covid-19. I stedet for har smykkebrandet allerede haft plads i modemagasiner som blandt andet Vanity Fair UK, Alt for Damerne, Femina, Noir Magasin og Guld og Ure-magasinet.
For at øge kendskabet yderligere til det nye smykkebrand skal der i fremtiden investeres i influencersamarbejder, fokuseres på sociale medier og ikke mindst øges fokus på egen webshop.
Bosphorus Jewelry forhandles lige nu både via brandets webshop og igennem diverse danske forhandlere.

Foto: Bosphorus Jewelry