Varemærket Kansas er tilbage på dansk grund igen efter en lettere besværet tilværelse i det svenske. Produktudvikling, markedsføring og eksport slår nu atter rødder i den fynske muld.

Det velkendte arbejdstøj fra Kansas vender tilbage til sin hjemstavn i Odense efter nogle svære år i Sverige – endda til det tidligere hovedkvarter i byen. Ejerne, Michael Hauge Sørensen og Christian Dyvig, vil nu lægge kræfter i at styrke brandet på sit hjemmemarked.

TØJ har været i kontakt med Pernille Stage, Head of Marketing hos Kansas, som kan fortælle om varemærkets genetablering på dansk jord. Kansas’ salgsadministration, som altid har haft hovedsæde i Odense, får nu selskab af udvikling inden for produkt, brand og eksport.

I 2015 smeltede Kansas-mærket sammen med det svenske mærke Fristads; flere forhandlere af arbejdstøj og brandingeksperter stemplede allerede dengang strategien som værende farlig.

En erfaring rigere sætter Kansas nu atter kurs mod det fynske som selvstændigt brand, hvorfra varmærket igen skal ledes, udvikles og markedsføres. Kansas’ beslutning om at adskille de to brands, Kansas og Fristads, har været drevet af både de danske ejere, Michael Hauge Sørensen og Christian Dyvig, samt koncernens CEO Anders Davidsson.

“Under ledelse af Thomas Schwartz, Kansas’ CEO, er der trukket topspecialister ind til opgaven, og hele organisationen bobler af energi. Så jo – Kansas som brand er i høj grad tilbage på dansk jord, og med udspring i vores danske oprindelse er det startskuddet på et brag af en rejse,” udtaler Pernille Stage til TØJ.