I 2025 fejrer Bestseller 50-års jubilæum. Det markeres blandt andet med nyt tiltag, som fortolker design gennem de seneste fem årtier.

Siden 1975, hvor Bestseller blev grundlagt, har tøj og mode været et kalejdoskop af forandring, en konstant udvikling af stil, tendenser og selvudtryk. Nye måder at gå klædt på er kommet til, imens trends og looks er genopstået igen og igen. Alt det ønsker modevirksomheden nu at kaste et kreativt blik på i en designkonkurrence, som ser tilbage på moden gennem de seneste 50 år:

”Siden vores begyndelse har nærhed været en vigtig del af Bestsellers fundament. Vi har altid været drevet af en stærk tro på vigtigheden af nærhed til vores kunder, kolleger, partnere og ikke mindste produktet, som vi ønsker at hylde med denne konkurrence. Vi glæder os til at se, hvordan designtalenter lader sig inspirere af vores kreative arv og giver den nyt liv i nutidens og fremtidens mode,” siger Louise Sylvest, CPO og Head of Bestseller Identity.

En bro mellem dengang og nu
Designkonkurrencen faciliteres af modebrandet Selected, som skaber moderne tøj til både mænd og kvinder. Brandet ønsker at se besvarelser, som dels matcher Selectedss fokus på kvalitet og skandinavisk design, men som også tager stilling til principper som holdbarhed og bæredygtighed.
”Vi er spændte på at se forskellige fortolkninger på specifikke karakteristika fra de seneste 50 års modebillede, genopfundet med et nutidigt perspektiv. Vi håber, at kollektionerne vil fortælle en historie, der bygger bro mellem dengang og nu, og på den måde skaber forbindelser på tværs af tid. Hvordan hylder man modens arv, mens man samtidig definerer morgendagens design? Det glæder vi os til at modtage talenternes svar på,” siger Magnus Löppe, Design Lead i Selected.

International talentudvikling
Hovedpræmien er en gevinst på 5.000 euro, mens anden- og tredjepladsen præmieres med henholdsvis 3.000 og 2.000 euro. Finalisterne vil derudover blive inviteret på to besøg i Danmark. Første gang for at møde Selecteds designteam og opleve alt det, der udgør en global modevirksomhed. Anden gang for at præsentere deres design foran fageksperter og medlemmer af Bestsellers direktion. Konkurrencen er åben for designtalenter fra hele verden.

”Bestsellers historie, som begyndte med en enkelt tøjbutik på den jyske vestkyst og nu tæller 24.000 kolleger over hele verden, er en fin påmindelse om, at alt er muligt med passion og det rette produkt. Med denne konkurrence håber vi at kunne åbne døre for den næste generation af kreative talenter, give dem muligheden for at tage deres første skridt i modebranchen og dele deres vision,” siger Louise Sylvest.

Foto: Bestseller