For at reducere antallet af engangsposer har Uniqlo besluttet at sætte en afgift på, når der udleveres en papirspose til en kunde i Europa.

Sidste år gik modegiganten H&M som den første ind i kampen om at mindske plastikforbruget ved at indføre en afgift på alle poser. I bestræbelserne på at skabe en grønnere forretning indfører den japanske modegignat Uniqlo nu også afgift på sine poser.

Der sker, efter at Uniqlos moderselskab Fast Retailings har offentliggjort sine planer om at reducere sit plastikforbrug med 85 procent. Uniqlo begynder at tage 1 kr. pr. udleveret pose fra den 13. september 2019.

Uniqlo er gået sammen med nonprofitorganisationen Charity:water, der har til formål at hjælpe med at opbygge en bedre vandinfrastruktur i Asien og Afrika. Alle indtægterne fra afgifterne på papirsposerne vil gå ubeskåret til organisationen.

”Vi tager vores sociale ansvar meget alvorligt og er forpligtet til at bidrage til en bedre verden. Uniqlo er glade for at samarbejde med Charity:water og sammen med vores kunder at kunne gøre en positiv forskel,” fortæller Taku Morikawa, der er administrerende direktør for Uniqlo Europe, i en pressemeddelelse.

Udover afgiften har virksomheden ligeledes introduceret genanvendelige kanvasposer og fortsætter salget af de miljøvenlige tasker lavet af PET-flasker.