Modevirksomheden skal være en af 92 partnere, som skal bidrage til den grønne omstilling på en ud af fire nye nationale missioner, som Innovationsfonden har bevilget 106,5 millioner kroner til.
106,5 millioner kroner. Det er det beløb, som Innovationsfonden har afsat til et missionsdrevet partnerskab, som skal understøtte forskning inden for cirkulær økonomi i plastik- og tekstilbranchen. Den internationale, familieejede modevirksomhed Bestseller er en af de 92 partnere, som fremover skal levere på en af de fire nationale missioner, som samlet skal bidrage til den grønne omstilling. Det skriver Bestseller i en pressemeddelelse.
De seneste år har Bestseller udvidet sin bæredygtige udvikling med blandt andet lanceringen af innovationsplatformen Bestseller Innovation Lab, hvis mål er at skabe fremtidige bæredygtige løsninger sammen med førende innovatorer.
”Vi har i Bestseller stort fokus på innovation indenfor den cirkulære økonomi, med projekter og investeringer såsom i finske Infinited Fiber Company. Deres innovative teknologi forvandler cellulosebaserede råmaterialer – såsom bomuldsaffald – til en regenereret tekstilfiber af højeste kvalitet, der senere hen kan genanvendes i samme proces med andet tekstilaffald. Sådanne typer af teknisk innovation skal vi også kunne fostre i Danmark”, siger Bestsellers bæredygtighedschef Dorte Rye Olsen.
Både plastaffald, sko og tekstiler er ofte svære at genanvende, fordi det er sammensat af forskellige materialer. Det betyder, at tekstil- og plastaffald tit ender på forbrændingen, og det skaber en stor mængde CO2-udslip. Men også under produktionen påvirker materialerne miljøet, så det er derfor essentielt, at der bliver skabt en bedre recirkulering, som kan reducere klimabelastningen.
”Det er utroligt vigtigt, at der fra centralt hold bliver afsat midler og kompetencer til et bredt innovations- og forskningsbaseret arbejde, som inkluderer erfaringer fra de virksomheder, der arbejder i feltet til daglig. Der er mange led i cirklen, og hver del involverer forskellige spillere på tværs af forskellige sektorer fra forskning til uddannelse, affaldssektoren, virksomheder og ikke mindst politikere og så forbrugere, som også skal vænne sig til nye måder at agere på,” siger Dorte Rye Olsen, og fortsætter:
”Med partnerskabet skal vi sikre, at innovationskræfterne samles, så der skabes et overblik, og samtidig investeres i de rette spor for at skabe den systemiske forandring, der er nødvendig for at lykkes med en cirkulær økonomi.”
Foto: Bestseller