“Man redder ikke verden fra den ene dag til den anden, men jo flere brands og ressourcer vi er til at skubbe os selv i en mere ansvarlig retning, desto større chance er der for, at andre følger med,” lyder det fra modebrandet Day Et om netværksinitiativet Meet the Nordics.
Bæredygtighed har længe stået højt på modebranchens agenda, og efter Covid-19 er behovet for en grønnere omstilling af branchen kun blevet tydeligere. Det mener flere brancheaktører blandt andet ifølge TØJ – Fashion & Business Trends’ Modemonopol.
Derfor var netværksinitiativet Meet the Nordics naturligvis også denne gang en del af programmet under den københavnske modeuge.
Meet the Nordics giver besøgende mulighed for at opleve og møde menneskerne bag udvalgte nordiske mærker, som alle arbejder med bæredygtighed på forskellige niveauer inden for mode, skønhed og livsstil.
Hvordan mærkerne arbejder med bæredygtighed var et af emnerne i de paneldebatter, som blev afholdt under eventen. Både Charlotte Eskildsen, grundlægger af Designers Remix, Marie Serup, Sustainability Manager hos H&M, og Anna Bernstein, CSR Manager hos Aiayu, talte på dette års Meet the Nordics.
Om hvorfor H&M deltager i netværksinitiativet, siger Marie Serup til TØJ:
”Bæredygtighed er et stadig større fokus for mange virksomheder i vores branche, og for hver dag bliver vigtigheden og nødvendigheden af bæredygtig og ansvarlig mode tydeligere. Vi skal som branche være åbne omkring vores udfordringer og samtidig hjælpe hinanden på vej mod en mere bæredygtig modefremtid. Meet the Nordics er med til at sætte rammerne for dialog og vidensdeling, og vi synes, at sammensætningen mellem de repræsenterede brands er utroligt spændende og giver en god synergi, hvor vi kan dele erfaringer og sætte lys på fælles udfordringer og løsninger.”
Udover H&M deltog Day Et også i Meet the Nordics, som i de sidste tolv måneder har arbejdet målrettet mod en grønnere retning, der blandt andet har resulteret i, at hvert tredje produkt nu kommer i 100 procent genanvendt og certificeret materiale.
“Meet the Nordics giver os mulighed for at møde vigtige aktører og presse inden for mode og bæredygtighed,” lyder det fra Day Et, der fortsætter:
“For os er det vigtigt at starte en dialog. Man redder ikke verden fra den ene dag til den anden, men jo flere brands og ressourcer vi er til at skubbe os selv i en mere ansvarlig retning, desto større chance er der for, at andre følger med. Vi har et ansvar som brand overfor vores klode, for hinanden og forbrugerne. I de sidste tolv måneder har vi arbejdet målrettet mod en grønnere retning som brand, og vi er stolte over, at hvert tredje produkt nu kommer i 100 procent genanvendt og certificeret materiale. Det er nødvendigt, at vi som branche stiller krav, og at vi alle arbejder effektivt med bæredygtighed – i alle led og former. Alt fra virksomhedskultur, over produktion, til markedsføring.”
Udover de fire nævnte modebrands deltog Carcel, Hanne Harnov Leather Couture, Gun-Britt, Katrine Nexø Jewellery, Nadia Wire og Soeren Le Schmidt i denne sæsons Meet the Nordics.
Foto: Meet the Nordics