Genanvendelse af brugte tekstiler står højt på modeindustriens bæredygtige dagsorden, og noget tyder på, at branchen er på vej til at flytte sig.

Når man taler om genanvendte tekstiler i dag, vil man oftest se, at tøjet er lavet af genanvendte plastikflasker. Men det er ikke optimalt, da flaskerne fungerer fint i deres eget kredsløb, og derfor er otte aktører fra den danske tekstil- og genanvendelsesindustri gået sammen om at løse problemet. Miljøstyrelsen har sammen med Teknologisk Institut sat sig det mål, at tøjaffald i fremtiden skal kunne bearbejdes, så det kan indgå i produktionen af nyt tøj – projektet hedder Den Cirkulære Tekstilindustri, og målet er at gøre kvaliteten af de brugte tekstiler så høj, at de kan bearbejdes til nyt tøj.

”Udfordringen med tekstiler er den samme, som vi har med plast. Ligesom plast er tekstiler designet til at kunne modstå udvaskning og slid. Men for at kunne genanvende dem har vi netop brug for at kunne skille materialerne ad og fjerne farvestoffer og imprægneringsmidler, uden at materialet i sig selv tager skade,” siger projektleder ved Teknologisk Institut Julie Brender Trads i en pressemeddelelse.

I projektet arbejder man med tre teknologiske tiltag, som hver især skal bidrage til at gøre tekstilaffald genanvendeligt. Den første del går ud på at bearbejde tøjaffaldet, så man kan opnå en ensartet kvalitet af den cellulose, som indgår i blandt andet hør, bomuld og viskose. Den anden del skal sørge for, at den brugte polyester gennemgår en renseproces, så farver og imprægnering bliver fjernet fra tøjet. Den tredje del handler om at skabe et nyt imprægneringsmiddel, som stadig kan afvise vand og snavs, men uden at skabe problemer for miljøet.

Tøjproducenterne Mascot, Five Units, Sustainawear, Hummel og Knowledge Cotton Apparel deltager i projektet, hvor der også bliver produceret designguides, som skal sikre, at virksomhederne i fremtiden anvender materialer med et stort genanvendelsespotentiale.

“Vi står jo virkelig på spring for at producere tøj på en meget mere ressourceansvarlig måde, men projektet her viser, at vi ikke kan gøre det selv. Så mange processer hænger sammen, lige fra designfasen til tøjet kasseres af forbrugeren, og derefter skal blive til nye tøjfibre. Derfor er det både nødvendigt, vigtigt og spændende at være en del af et større partnerskab, hvor vi kommer til at rykke noget på den grønne dagsorden,” siger CSR-chef ved Mascot International A/S Kristina Vigen.

Projektet som løber fra 2022 til 2025 har et budget på 11,3 millioner kroner.

 

Foto: