Det danske modebrand har netop opnået en B Corp-cerfificering med 90,6 point fordelt på områderne ledelse, medarbejdere, fællesskab, miljø og kunder. Ganni opfordrer nu andre i branchen til også at gå efter certificeringen.
I en branche som er kendt for at have det lidt svært i forhold til bæredygtighed, er det lykkedes for det danske modebrand Ganni at blive B Corp-certificeret med scoren 90,6 – hvilket gør Ganni til den højest scorende modevirksomhed til dato. Det meddeler virksomheden i en pressemeddelelse.
Pointene fordeler sig på områderne ledelse, medarbejdere, fællesskab, miljø og kunder, og med certificeringen søger Ganni at skabe håndgribelige forandringer i branchen, samtidig med at brandet opfordrer alle andre brands til at blive certificerede.
Processen med at blive B Corp-certificeret involverer en proces med mere end 300 spørgsmål til alle aspekter i virksomheden, og virksomheden kan kun opretholde certificeringen, hvis den bliver ved med at investere i forbedringer i forhold til social og miljømæssig påvirkning. I den forbindelse har Ganni især scoret mange point på deres brug af certificerede, økologiske og genanvendte fibre, som bliver brugt til størstedelen af brandets kollektioner.
”Jeg har i årevis håbet på en revision af branchen, fordi bæredygtighedsinitiativer stadig er stort set uregulerede. Så længe vores politikere ikke har modet til at skubbe på den grønne agenda via lovgivning, er det op til virksomhederne at regulere sig selv. I den forbindelse tilbyder B Corp en håndgribelig og gennemsigtig ramme, som holder virksomhederne ansvarlige for de udgangspunkter, som bliver sat i branchen. At blive certificeret er et vidnesbyrd om alt det arbejde, som vores teams hele tiden yder for at blive den mest ansvarlige udgave af os selv. Det er værd at fejre, at vi har fået 90,6 point, men der er stadig lang vej igen,” siger grundlægger af Ganni, Nicolaj Reffstrup.
B Lab, som står bag B Corp, arbejder for at skabe meningsfulde alternativer til det nuværende økonomiske system gennem standarder og værktøjer, som inkluderer at give certificeringer til virksomheder, der baner vejen for vedvarende forandringer.
Ganni forpligter sig til at blive en mere ansvarlig version af sig selv og cementerer med certificeringen brandets dedikation til at yde en vedvarende indsats nu og i fremtiden. Ganni satser på at opnå 150 B Corp-point i 2025.
Foto: Ganni