Global Fashion Agenda: Krisen er en mulighed for at styrke grønne ambitioner

I en særudgave af Global Fashion Agendas årlige CEO Agenda opfordres branchens ledere gennem seks konkrete forslag til at se mulighederne for at komme styrket ud af coronakrisen ved at fremme den grønne omstilling.

Siden 2018 har Global Fashion Agenda udgivet den såkaldte CEO Agenda, der henvender sig til ledere i modebranchen, og som opfordrer disse til at prioritere miljømæssig og social bæredygtighed. Tilbage i januar offentliggjorde organisationen den opdaterede CEO Agenda for 2020, der dengang opfordrede modeindustrien til at nytænke vækst.

Dog blev 2020 desværre ikke det år, som branchen havde håbet på. Starten af året blev nemlig overskygget af coronapandemien, der for alvor satte modebranchen på prøve. Derfor fremlægger Global Fashion Agenda i dag en særudgave af den årlige CEO Agenda. Det oplyser organisationen i en pressemeddelelse.

I særudgaven ønsker Global Fashion Agenda at guide branchens ledere til at se pandemien som en mulighed for at genopbygge branchen ved at fremme bæredygtighed. Organisationen ønsker at sende et budskab om, at lederne bør se krisen som en mulighed for at styrke forretningen i fremtiden fremfor at nedprioritere bæredygtighed i krisen.

”Krisen indebærer en unik mulighed for udvikling af industrien og individuelle forretningsmodeller. Kun gennem kollektiv nytænkning og genopbygning kan vi opleve en bæredygtig fremtid efter pandemien. Overlevelsen og velstanden af hver enkelt virksomhed, lokalsamfund og vores planet afhænger af de beslutninger, vi træffer i dag,” forklarer CEO, Eva Kruse, i pressemeddelelsen.

”Jeg anerkender, at dette ikke er en nem bedrift, og derfor har vi opdateret CEO Agenda’en som et håndgribeligt værktøj til at hjælpe branchens ledere med at sikre, at deres virksomheder kommer ud på den anden side med bæredygtighed som kerneområde og som mere modstandsdygtige end nogensinde,” fortsætter hun.

Covid-19-udgaven af CEO Agenda er lavet i samarbejde med McKinsey & Company og skitserer seks konkrete forslag til, hvordan virksomhedsledere kan finde muligheder i krisen. Særudgaven er baseret på forbruger- og leverandørundersøgelser samt interviews med branchedirektører.

 

De seks anbefalinger i CEO Agenda 2020 – Covid-19 Edition er:
  1. Kortlæg social- og miljømæssig påvirkning på tværs af værdikæden
  2. Opbyg brandtillid- og loyalitet
  3. Forbedr og styrk leverandørforhold, og skift til ligeværdige partnerskaber
  4. Adressér lagerbeholdninger og værdinedskrivninger ved at tilpasse nye forretningsmodeller
  5. Sæt gang i digitaliseringen af forretningsprocesser
  6. Udarbejd fremtidens e-commerce infrastruktur

Læs den fulde CEO Agenda – Covid-19 Edition her.

 

Foto: Global Fashion Agenda