Virksomhederne må gå forrest og udforske nye måder at tænke forretningsmodeller på, hvis modeindustrien skal undgå at overbelaste planeten, lyder det fra organisationen.
Ledende skikkelser i politik, erhvervslivet og kulturlivet er i disse dage samlet fra hele verden til det årlige The World Economic Forum i Davos i Schweiz for at diskutere og forme de globale, regionale og industrimæssige dagsordener.
Her er også organisationen Global Fashion Agenda, der arbejder for en bæredygtig modeindustri, til stede. Siden 2018 har organisationen udgivet den såkaldte CEO Agenda, der henvender sig til verdens modeledere og opfordrer disse til at prioritere miljømæssig og social bæredygtighed.
På mødet har Global Fashion Agenda tirsdag den 21. januar 2020 offentliggjort den opdaterede CEO Agenda for 2020, der denne gang opfordrer modeindustrien til at nytænke vækst.
”Vi lever i en tid med hidtil uset stor overproduktion og overforbrug, og vi presser simpelthen vores planet ud over dens grænser. Jeg opfordrer modeledere til at revurdere den nuværende vækstlogik,” udtaler adm. direktør for Global Fashion Agenda, Eva Kruse, i en pressemeddelelse og fortsætter:
”Dette er ikke kun essentielt for en fremtidssikring af deres forretning, det er også afgørende for menneskeheden at operere inden for planetens grænser. Jeg anerkender, at det ikke er nogen let opgave, hvorfor vi har skabt CEO Agendaen som et håndgribeligt værktøj til at hjælpe adm. direktører til at navigere i bæredygtighed, finde løsninger og beskytte de kommende generationer.”
Fokus på biodiversitet
Fortsætter modeindustrien, som den ser ud nu, vil produktionen i 2030 være steget med 81 procent, skriver Global Fashion Agenda, der i den nye CEO Agenda også sætter fokus på biodiversitet.
”Industriens stigende krav og udnyttelse af energi, land, vand og naturlige ressourcer resulterer i et tab af økosystemer og arter, ligesom mikrofiberforurening gør det. Derfor har biodiversitet samt bevaringen og gendannelsen af natur brug for øjeblikkelig opmærksomhed,” skriver organisationen i pressemeddelelsen.
CEO Agendaen er udarbejdet i samarbejde med modevirksomhederne Asos, Bestseller, H&M Group, Kering, Li & Fung, Nike, PVH Corp., Sustainable Apparel Coalition og Target.
”CEO-agendaen bringer modeindustrien sammen og adresserer de mest essentielle bæredygtighedsprioriteter. Vi bakker fuldt op om at integrere biodiversitet som en vigtig problemstilling at fokusere på fremover. Vi er mere end nogensinde før nødt til at accelerere vores rejse mod en bæredygtig virkelighed,” udtaler adm. direktør i Bestseller, Anders Holch Povlsen, i pressemeddelelsen.
CEO Agendaen beskriver otte prioriteter, som, organisationen mener, bør ligge højest hos modeindustriens adm. direktører. Prioriteterne er fordelt mellem kerneprioriteter, der bør implementeres omgående og transformerede prioriteter til grundlæggende forandring.
Kerneprioriterer til omgående implementering
- Supply Chain-sporbarhed
- At vende klimaforandringerne
- Effektiv udnyttelse af vand, energi og kemikalier
- Respektfulde og sikre arbejdsmiljøer
Transformerede prioriteter til grundlæggende forandring
- Bæredygtige materialeblandinger
- Cirkulære modesystemer
- Promovering af bedre lønsystemer
- Den fjerde industrille revolution
Læs den fulde CEO Agenda her.