Global Fashion Agenda, hvis mål er at fremme en grønnere agenda i modeindustrien, har netop tilføjet et dansk brand til sin liste over associerede partnere.

Organisationen der arbejder på at fremme en grønnere agenda i modeindustrien verden over, Global Fashion Agenda, løftede for nyligt sløret for en ny associeret partner.

Det er det danske modebrand Ganni, der er kommet på partnerlisten, der i forvejen rummer en bred vifte af globale virksomheder som Crystal International, Everlane, G-Star Raw og Selfridges Group.

Alle associerede partnere er håndplukkede, dedikerede virksomheder, der gerne vil forbedre sig på den bæredygtige front, eller som går forrest i kampen om en grønnere modeindustri.

Ganni har i længere tid arbejdet på at skabe en grønnere profil som modebrand, og det er derfor ikke nogen overraskelse, at brandet nu bliver en del af Global Fashion Agenda. Senest har brandet underlagt sig et plastikbekæmpelsesprogram, der er stablet på benene af The Ellen MacArthur Foundation. Herigennem løftede de blandt andet sløret for sit ambitiøse mål om at bruge 100 procent genanvendt plastik i 2025 – dér, hvor det er muligt.

”Bæredygtighed er et område, der ikke kan ignoreres, og det er afgørende, at industrien står sammen og handler nu. Med trendsættende Ganni (og det bæredygtige skomærke Allbirds) kan vi udvide og diversificere vores associerede partner-cirkel. Jeg ser frem til at drage nytte af deres feedback i ønsket om at fremme vores bæredygtige agenda,” udtaler Eva Kruse, der er CEO i Global Fashion Agenda, i en pressemeddelelse.

Som partner skal Ganni være med til at forme den bæredygtige agenda i modebranchen ved at give feedback og inputs til initiativer, indhold og politikker, som Global Fashion Agenda udvikler i samarbejde sine strategiske partnere, der tæller nogle af modebranchens store kanoner som Nike, Bestseller, H&M, Kering, Li & Fung og Target. Og det er et samarbejde, som modebrandet ser frem til.

”Hos Ganni tror vi på, at bæredygtighed både er ved at blive en forudsætning for at drive forretning i modeindustrien, men at det også er en moralsk forpligtelse. Og som med alle andre moralske forpligtelser har vi alle brug for hjælp og vejledning til at nå målet. Som partnere i Global Fashion Agenda får vi adgang til viden og mulighed for at samarbejde med ligesindede spillere i industrien, ligesom at det hver dag vil skubbe os i den rigtige retning,” siger stifteren af Ganni, Nicolaj Reffstrup.

Global Fashion Agenda står bag verdens største topmøde for bæredygtig mode, Copenhagen Fashion Summit. Det næste topmøde finder sted den 15. og 16. maj 2019.