Torsdag den 17. september 2020 bliver Årets Brand i Future Friendly Fashion Award-konkurrencen fundet. TØJ har talt med en af de nominerede. 

I morgen løber prisoverrækkelsen til den første Future Friendly Fashion Award-konkurrence af stablen på Salling Rooftop i Aarhus.

I sidste uge blev det offentliggjort, hvilke ti brands der står side om side og kæmper om prisen som Årets Brand og en pengepræmie på 100.000 kroner. Heriblandt er det danske modebrand Son of a Tailor, der blev stiftet tilbage i 2012.

Son of a Tailor arbejder med bæredygtighed på den måde, at de kun tilbyder made-to-order-produkter, hvilket mindsker masseproduktion og spild, specialdesigner og tilpasser produktet til kunden og har en ansvarlig produktion.

TØJ har taget en uddybende snak med medejer og adm. direktør, Jess Christian Fleischer, om nomineringen, samt hvad det betyder for branchen, at den nu har fået en bæredygtig pris, der bliver uddelt hvert år.

 

Hvad betyder det for branchen, at Salling har taget initiativ til at lave en bæredygtig pris?

Det betyder naturligvis en del for branchen, at ejergruppen bag landets nok største retailergruppe ligger dette fokus på bæredygtighed, og det viser, at bæredygtig mode er kommet ud af nichen. Den vægt, som de kommer med, betyder naturligvis også en del, da det nok vil tiltrække endnu flere brands ind på en bæredygtig vej.

 

Hvad synes I om initiativet?

At Salling fokuserer på vækstlaget, er virkelig vigtigt og værdsat, da jeg tror, at det er her, de afgørende nye ideer skal komme fra. At de også kigger uden for egen umiddelbar interessesfære og nominerer et onlinebrand som Son of a Tailor, som kun sælger gennem egne kanaler, er også virkelig værdsat. Jeg er spændt på, hvordan eventet kommer til at udvikle sig de kommende år, da man har lagt ret ambitiøst fra land.

 

Hvad betyder det for Son of a Tailor, at I er nomineret til Årets Brand?

Vi er virkelig stolte over at være nomineret til Årets Brand, da mange andre i branchen også har nogle stærke projekter. Vi har siden vores fødsel arbejdet lidt anderledes med bæredygtighed, hvor vi har fokuseret mere på overproduktion og spild i produktions- og logistikled end eksempelvis materialevalg. Det er områder, som etablerede brands har haft svært ved at takle, og jeg tror nogle gange, at brands, som kun er online, føler sig lidt oversete af den etablerede branche. Men med en nominering som denne, bliver den følelse gjort til skamme.

 

Prisuddelingen finder sted på Salling Rooftop Aarhus torsdag den 17. september 2020. 

Foto: Son of a Tailor