En stor forbrugerandel mener, at miljømærker er et vigtigt redskab, når de vælger produkter. Det viser en ny undersøgelse.
Den grønne omstilling er i gang, og forbrugerne vægter de bæredygtige løsninger højt. Hele 75 procent af de nordiske forbrugere er optaget af, hvad de selv kan gøre for miljøet, og 63 procent mener, at miljømærker er et vigtigt redskab, når de vælger produkter. Det viser en undersøgelse fra markedsundersøgelse- og konsulentfirmaet IPSOS gennemført for Nordisk Miljømærkning.
”Undersøgelsen viser, at mærkningsordninger er vigtige navigationsværktøjer for forbrugerne i hverdagen. For hele 77 procent af de nordiske forbrugere er det dog afgørende, at mærkningsordningen er objektiv og uafhængig, udtaler marketing- og kommunikationschef i Miljømærkning Danmark, Charlotte Rajsager, i en pressemeddelelse.
I Norden er Svanemærket det officielle miljømærke, og hele 93 procent af de adspurgte i undersøgelsen kender til det nordiske miljømærke. 76 procent har tillid til, at et produkt er et godt miljøvalg, hvis det er Svanemærket, og 74 procent mener, at Svanemærket gør det lettere at træffe valg, der er gode for miljøet.
Også modebranchens produkter kan gøre sig fortjent til Svanemærket, og ved udgangen af 2016 blev det danske jeansmærke Pieszak det første til at modtage Nordens officielle miljømærke. Også det danske bæredygtige brand Echte og Tomorrow Denims produktlinje ‘Second Skin’ har modtaget Svanemærket. Tidligere på året meddelte også kvinderne bag brandet Blanche, Melissa Bech og Mette Fredin, at de arbejder på at få certificeret deres jersey-produkter med det nordiske miljømærke.