Et halvt år efter lanceringen af secondhand-kategorien udvider den tyske onlinegigant det bæredygtige tiltag til yderligere syv markeder, herunder Danmark.

Tilbage i september 2020 lancerede Europas førende onlineplatform Zalando for første gang en secondhand-kategori i Tyskland og Spanien.

Konceptet gør det muligt for kunderne at handle secondhand og tilføje tøj fra deres egen garderobe i bytte for enten et tilgodebevis hos Zalando, eller de kan vælge at donere pengene til hjælpeorganisationer som enten Røde Kors eller We Forest.

Fra og med den 22. april 2021 kan kunder i Danmark, Sverige, Finland, Italien, Tjekkiet, Østrig og Irland nu også gøre brug af konceptet. Det oplyser Zalando i en pressemeddelelse.

Udvidelsen af de grønne initiativer sker i takt med forbrugernes stigende fokus på bæredygtighed.

I en ny brugerundersøgelse præsenterer Zalando desuden en række forbrugerindsigter om selvsamme emne, der blandt andet konkluderer, at mange forbrugere har svært ved at efterleve deres bæredygtighedsprioriteter, når de shopper.

”Vores kunder fortæller os, at bæredygtighed er vigtigt for dem, men at de har svært ved at omsætte deres holdninger til handling, når de går i butikker eller shopper online. Vores rolle som platform er at gøre os selv, vores brands og vores kunder i stand til at træffe mere bæredygtige valg, at inspirere til samarbejde samt at skabe langvarige forandringer,” udtaler Kate Heiny, bæredygtighedsdirektør hos Zalando, i en pressemeddelelse.

Udvidelsen er dermed et skridt på vejen til at hjælpe forbrugerne med at handle mere bæredygtigt. Det er desuden også et vigtigt skridt i Zalandos bæredygtige strategi, do.More sustainability.

”Det passer godt til vores mål om at forlænge brugstiden for 50 millioner beklædningsgenstande inden udgangen af 2023, hvilket Zalando har forpligtet sig til gennem strategien do.MORE sustainability,” siger Torben Hansen, Vice President Recommerce hos Zalando.

Foto: Zalando