I sidste uge blev den aarhusianske modeuge afviklet. TØJ har talt med både arrangøren og de to modevirksomheder Gai+Lisva og Nümph om, hvordan det gik.

”Feedbacken fra udstillerne har været rigtig positiv. De havde mere travlt end sidste gang, hvilket giver en indikation af, at det går godt for butikkerne derude. Derudover har vi fået rigtig mange henvendelser fra udstillere, som gerne vil være med til Aarhus Fashion Week til februar. Det gik lige, som vi forventede.”

Sådan forklarer Lisbeth Kierkegaard, kommunikationsansvarlig og projektleder hos Dypång, som står for at afvikle den aarhusianske modeuge, om den netop overståede messe i Aarhus.

De samme positive takter gør sig gældende hos modevirksomhederne Gai+Lisva og Nümph, der begge plejer at udstille på CIFF i København, men som i stedet i år kun har satset på den jyske messe.

Læs herunder, hvorfor de to modevirksomheder i år kun udstillede til Aarhus Fashion Week.

Foto: Aarhus Fashion Week

 

Nümph: Vigtigt at være til stede på de danske messer

”Nümph har altid bakket op omkring CIFF og generelt internationale messer. Vi ser mange fordele i, at vi sammen med andre leverandører kan skabe et interessant univers for vores forhandlere og samarbejdspartnere. Vi ønskede som udgangspunkt ikke at skulle være foruden august-messen, men situationen med Covid-19 gjorde desværre, at mange af vores kunder valgte tilbuddet fra om at deltage på messen. Det bevirkede naturligvis, at vi tog beslutningen om ikke at deltage,” forklarer Mette Jessen, der er International Sales Manager hos Nümph, til TØJ.

Nümph har før udstillet til Aarhus Fashion Week og ser fordele i begge messer. Hun understreger derfor også, at det ene ikke udelukker det andet, og at virksomheden håber, at de til februar igen kan udstille på begge messer.

Det er nemlig vigtigt for modevirksomheden at være til stede på de danske messer.

”Vi ønsker at vise vores brands frem til både de danske og internationale kunder. Vi mener, at det giver både eksisterende, men også nye forretningsforbindelser mulighed for at opdage brands, de måske ikke har det store kendskab til, og sammen kan man skabe et godt og solidt samarbejde,” lyder det fra Mette Jessen, der også fortæller, at stemningen under denne sæsons Aarhus Fashion Week var yderst positiv:

”Der var en god stemning blandt eksisterende kunder og ikke mindst de nye, der er kommet til. Der var som altid de gode rammer, der skabes af grundlæggerne af Aarhus-messen, så det er nemt for både udstillere og forhandlere.”

Foto: Aarhus Fashion Week
Gai+Lisva hopper med på digitaliseringsbølgen

CSO og Head of Sales hos livsstilsbrandet Gai+Lisva, Jørgen Holtegaard Sloth Eskesen, er enig med Mette Jessen fra Nümph, når det kommer til at udstille på CIFF.

”Vi så allerhelst, at CIFF havde kunnet løbe af stablen med samme momentum, som under de seneste messer. Det har nemlig været rigtig godt for Gai+Lisva at deltage på de forrige messer, som hver gang har kastet øget salg og flere kunder af sig,” indleder han samtalen.

”Når vi valgte ikke at udstille i år, så var det med grund i vores viden om primært skandinaviske indkøbere, der ikke planlagde at skulle dertil, men også mange internationale indkøbere meldte fra lang tid i forvejen. Det er en forholdsvis tung investering at gå seriøst og professionelt på messe – omkostningerne og investeringerne skal stå mål med de realistiske forventninger om afkast på både den korte og lange bane. Deri kunne vi desværre ikke se en fornuftig sammenhæng denne gang,” tilføjer han.

I stedet havde Gai+Lisva endnu en succesfuld oplevelse som udstiller til Aarhus Fashion Week.

”Vores repræsentant på det danske marked, Trine Damborg, har været flittig i forberedelserne og under Aarhus Fashion Week. Der har været booket kunder ind på det meste af alle dagene. Det er en følelse af at være privilegeret, der fylder hos os – vi får lov til at fylde noget mere i markedet, og det kan vi måle på ordrestørrelserne og nye kunder, som vælger os frem for andre,” fortæller han blandt andet.

Grundet tiden forklarer Jørgen Holtegaard Sloth Eskesen desuden, at Gai+Lisva under Covid-19 ligesom mange andre har sat speederen i bund hvad angår digitalisering, og derfor bliver brandet også en del af en onlinemarkedsplads i samarbejde med SPY, der kommer til at hedde Market of Brands.

Afslutningsvist gør han dog klart, at han og resten af Gai+Lisva-teamet ønsker, at CIFF igen kommer til at forløbe, som man kender messen:

”Vi ønsker, at CIFF bliver den ultimative nordiske destination, hvor vi kan deltage med Gai+Lisva og stå samlet som branche i København. Vi vil gerne være med til at skabe en destination, som internationale indkøbere prioriterer højest.”

Foto: Aarhus Fashion Week
Positive forventninger til næste modeuge i Aarhus

Hos Dypång har man i kølvandet på den netop overståede modeuge i Aarhus positive forventninger til den næste Aarhus Fashion Week, der kommer til at foregå fra den 22. til den 24. februar 2021.

”Vores forventning til næste modeuge er, som den var til denne gang. Vi glæder os til at kunne samle alle udstillerne igen og håber, at ugen kommer til at være lige så positiv, som den var denne gang,” siger Lisbeth Kierkegaard og afslutter:

”Vi vil heller ikke lægge skjul på, at vi håber, at forsamlingsforbuddet til den tid er blevet hævet, så indkøberne kan købe ind, som de plejer.”

Foto: Aarhus Fashion Week