Der har været stor usikkerhed om, hvor meget internationale indkøbere ville fylde på modemesserne i sidste uge. Men både CIFF-direktør og brands fortæller, at andelen af indkøbere fra udlandet var overraskende stor, og at de var købeklare.

I sidste uge var der igen summende messehaller i Bella Center, hvor CIFF blev afholdt. Og med ingen krav om mundbind føltes det næsten som en ‘normal’ modemesse.

Christina Neustrup, direktør for CIFF, lægger heller ikke skjul på, at hun er tilfreds med den netop veloverståede messe.

“Vi er især positivt overraskede over, hvor mange internationale indkøbere, der var til stede på messen. Det vidste vi først i sidste øjeblik på grund af situationen med corona,” fortæller hun til TØJ og tilføjer, at det var fedt at kunne tiltrække et internationalt publikum.

Generelt var messen fint besøgt på trods af Covid-19, der stadig fylder.

“Især de to første dage var der godt besøgt. Der var travlt på standene, og der blev lagt gode ordrer,” siger Christina Neustrup og fortsætter:

“Derudover var der flere brands, som fik nye kunder. Én ting er at have en fyldt aftalebog med gode, eksisterende kunder. Men det er også vigtigt at få nye kunder ind, og jeg er glad for, at det lykkedes for flere af udstillerne.”

For anden gang var ‘Main Stage’ at finde på messen, hvor de besøgende kunne høre ‘talks’ fra blandt andet Business of Fashion, Peclers og Lifestyle & Design Cluster. Der var også gang i ‘Small Talk Stage’ igen, hvor der blandt andet var oplæg fra pej gruppen.

“Vi startede konceptet op sidste sæson, så det er stadig ret nyt. Men der var stor tilslutning til de forskellige ‘talks’, og jeg forventer, at det fortsætter ind i næste sæson,” fortæller Christina Neustrup og løfter lidt af sløret for, hvad næste messe vil byde på:

“Vi er allerede i gang med at kigge på layout og planer for den kommende messe. Blandt andet skal oplevelsesaspektet fylde endnu mere, så vi vil lave Bungalows, C-hallen, til et oplevelsesområde også.”

 

Brands: Nye, internationale kunder

I CIFF Sustain-området stod blandt andet Elaine Hersby, der er indehaver af made-to-order brandet af samme navn.

“Her har været lidt stille på nogle tidspunkter, men generelt fint med besøgende, og jeg er glad for at være her. Jeg har blandt andet landet en aftale med Printemps i Paris, så det er jeg meget tilfreds med,” fortæller Elaine Hersby.

Længere nede i CIFF Sustain-området var Copenhagen Cartel med en stand, der emmede af hav-stemning. Fiskenyt prydede baggrunden, og den traditionelle lookbook var erstattet af en flaskepost med en QR-kode i.

“Vi har haft god med besøgende de to første dage. Både indkøbere, agenter og studerende,” fortæller Sarah Sannung, Performance Manager ved Copenhagen Cartel, og fortsætter:

“Vi er godt på vej ind i de store varehuse i Danmark og ser frem mod udlandet. Vores brandfortælling er ligetil og transparent, så vi passer godt til de kæder, der kan vil have mere ‘bæredygtige’ brands ind.”

I CIFF Showrooms summede der også af liv. Blandt andet hos Pre End, der netop har tredoblet deres areal og lavet ét univers til hvert brand.

“Vi har haft nogle gode dage i vores nye showroom, og vi har haft besøgende fra både Danmark og udlandet. Vi har både landet en stor kunde fra Irland med flere varehuse under sig samt en kunde fra Norditalien, der har flere butikker,” fortæller Jakob Petersen, CCO hos Pre End.

 

Foto: CIFF