En af de toneangivende danske modebrands, Mads Nørgaard, var hurtig til at bakke op om Mandatory. Nye initiativer bydes altid velkommen, er devisen hos brandet.
Messer i forandring
En af de toneangivende danske brands, Mads Nørgaard, var hurtig til at bakke op om det nye messekoncept i Øksnehallen. Og ingen kunne undgå at se og møde teamet bag brandet – en central placering, stor stand og god energi betød, at dagene i sidste uge gik godt.
Mads Nørgaard er en kendt profil i branchen og har selv deltaget på så mange messer, at det slet ikke kan tælles. Hans refleksioner over, hvordan messelandskabet har ændret sig over de seneste årtier, er værd at dele – og giver god mening i forhold til deltagelsen på Mandatory:
“I dag foregår handel meget mere fleksibelt og kan ikke puttes i faste rammer. Der handles året rundt og på alle ugedage og tidspunkter af døgnet. Jeg var oprindeligt én af dem, der var mest firkantet omkring messerne – også med hensyn til ugedagene – men har indset, at situationen er helt anderledes i dag. I dag foregår indkøb på mange andre måder – måned, ugedag, messe, event, B2B-shop – samtidig med, at der er skruet op for showrooms og personlige besøg. Jeg er selv nået til den konklusion, at datoen og lokationen ikke er så vigtige; det er energien, gejsten og oplevelserne, der trækker mere – både for udstillere og besøgende,” fortæller Mads Nørgaard til branchemagasinet TØJ.
Han kommenterer derudover, at indkøberne i dag er langt bedre forberedte; de har kigget alt igennem inden, har fordelt budgetterne og har booket de væsentligste aftaler på forhånd. Det betyder, at det kun er en lille del af det samlede budget og en lille del af tiden på en messe, der er fri til, at nye brands kan få lov til at byde ind. Og når den chance er der, så skal man stå skarpt som brand og virkelig vise, hvad man kan.
Om messerne skal ligge i juni eller august, har Mads ikke en stærk holdning til, ud over at København gør sig bedst som pulserende storby om sommeren. Han kommenterer, at der er mange argumenter for og imod juni og august, og at han er blevet mere lydhør over for begge sider:
“I sidste ende er det messearrangørerne, der har til opgave at sikre den rette dato og lokation. Og så må branchen bakke op for at sikre en god messeoplevelse for de besøgende,” fortæller Mads Nørgaard.
Det mådeholdne forbrug
Modebranchen oplever, på lige fod med alle andre livsstilsbrancher, at forbrugerne er blevet mere mådeholdne og tænker sig godt om. Det er dog ikke lig med, at der ikke bliver brugt penge.
“Mange forbrugere har penge til forbrug af livsstilsprodukter, men de bruger dem ikke. Deres prioriteter har ændret sig. Og med alle de negative nyheder, der møder os hver dag, får man da ikke mere lyst til at gå ud at bruge penge. Så adfærden er til at forstå – det er bare vilkårene i branchen i dag,” forklarer han og reflekterer over, at de fleste forbrugere vel reelt ikke har et ægte behov for et nyt stykke tøj.
Mådehold, snusfornuft, forsigtigt forbrug – ordene er mange, og konsekvensen er, at der skal noget helt andet til, før der shoppes. Konsekvensen er også, at antallet af butikker med livsstilsprodukter er stærkt faldende:
“Det er meget få nye selvstændige butikker, der åbner. Detailhandel er præget af store og kapitalstærke kæder, der kører det hele super skarpt og i faste rammer. Men der er ikke meget spræl og nyt liv i det,” kommenterer han og fortsætter:
“Forbrugerne vil gerne inspireres til at købe nyt. Så hvis du har et godt produkt, og du kan fortælle den rigtige historie om produktet, så er der penge i spil. Der er jo f.eks. masser af tøj at vælge imellem – i alle prisklasser og stilarter – men hvor er det unikke? Man skal som brand og som butik virkelig gøre sig umage i disse tider.”
Nye initiativer bydes velkommen
Til spørgsmålet om opbakningen til Mandatory, forklarer Mads Nørgaard, at han personligt altid har støttet op om nye aktiviteter og initiativer.
“Vi er og har altid været meget interesserede i at støtte nye messer, nye events, nye brands, nye talenter. Vi er lydhøre over for alt nyt – og vil gerne være med til at udvikle branchen. Så for os var det fantastisk nyt, at der kom en ny messe med en anden tilgang – og at den så ligger inde i byen og i de ikoniske bygninger i Øksnehallen, er jo sådan set bare endnu bedre.”
Mads Nørgaard forklarer, at det fra hans synsvinkel er vigtigt med flere messer, da de skærper hinanden. Konkurrence har, ifølge ham, aldrig skadet nogen, og når de to messer fremstår så forskellige i format og indhold, er der plads til begge.
Om messen denne gang udtaler han: “Selvfølgelig er der færre besøgende end i Bella Center. Men vi havde booket en masse gode aftaler og afviklede alle de vigtige møder som planlagt. Derudover fik vi kontakt til nogle helt nye internationale indkøbere. Så messen levede fuldstændig op til vores forventninger.”
Foto: PR