På CIFF Kids har TØJ mødt ejeren af børnetøjsvirksomheden Melton, Helle Ghodt, og hendes designere Mia Hansen og Joan Mattrup, til en snak om, hvordan en kommerciel modevirksomhed forholder sig til miljøet.

I en tid med en ekstraordinær varm sommer og nye kritiske klimarapporter er det svært at komme uden om spørgsmål vedrørende miljø og klima, når det er modeuge.  På børnetøjsvirksomheden Meltons stand har TØJ mødt ejeren af Melton, Helle Ghodt, og hendes designere Mia Hansen og Joan Mattrup, til en snak om, hvordan en kommerciel modevirksomhed forholder sig til disse emner.

I disse dage er Melton og Helle Ghodt at finde på CIFF Kids i Forum – og selv indendørs er det svært at ignorere varmens buldren udenfor. Dette samt klimadebatten gør, at redaktionen på TØJ er nysgerrige på at vide, hvordan der arbejdes med emnet i Melton-huset i dagligdagen.

Bæredygtig innovation er en naturlig del af dagligdagen
For Helle Ghodt og resten af teamet hos Melton er det vigtigt at tage højde for, at miljøet og klimaet ændrer sig, og emnet er derfor placeret højt på dagsordenen, når der tales udvikling.

”Vi kigger naturligvis på de klimamæssige forandringer, både når vi udvikler kollektioner til blandt andet vores Mikk-Line brand, hvor det er vigtigt at tilpasse produkterne til de meget skiftende temperaturer,” siger designer Joan Mattrup.

Helle Ghodt fortsætter:

”Derudover er det naturligt, at Melton tager sin del af ansvaret i hele klimaproblematikken. Som producent har vi hele tiden stor fokus på at benytte mere og mere miljørigtige produktionsmetoder og at udvælge de rigtige, økologiske og bæredygtige kvaliteter.”

Læs også: Reportage CIFF Kids: The New fokuserer på motion mor og datter imellem

Ifølge designer Mia Hansen er Økotex-certificerede garner og bambus vigtige materialer i Melton-kollektionen.

”Bambus er miljørigtigt og samtidig behageligt og blødt, hvilket giver den høje kvalitet og komfort, som vi er ude efter. På Papfar-brandet sætter vi også baren højt og går efter den økologiske bomuld og de GOTS-certificerede metervarer, som giver kollektionen et ekstra løft,” forklarer Mia Hansen.

Forbrugeren efterspørger miljøbevidsthed
Hos Melton oplever man også en øget efterspørgsel efter de miljørigtige produkter direkte fra forbrugeren. Derfor bestræber man sig på at gøre kommunikationen omkring de klimavenlige produkter skarpere.

”Det er tydeligt, at forbrugeren er langt mere fokuseret end tidligere på miljøspørgsmål og bæredygtighed,” slutter Helle Ghodt.

Foto: Melton