Besøgstallet er mere end fordoblet sammenlignet med august 2020. Nu bliver det næste seje træk at komme igennem efteråret, hvor Christian Maibom er sikker på, at Covid-19 stadigvæk vil påvirke branchen. Han er dog ikke så bekymret for opbakningen til næste messe.  

Det var en glad messedirektør, der tog telefonen, da TØJ – Fashion & Business Trends ringede Christian Maibom op for at tale om Revolver, der løb af stablen i sidste uge.

”Jeg er så glad. Vores forventninger til messen er blevet fuldstændig overgået. Inden messen var jeg ude og love mine udstillere, at besøgstallet ville være 50 procent højere denne sæson end i august 2020. Men vi ender faktisk med at være på 108 procent i forhold til august 2020,” fortæller han.

Messedirektøren er overbevist om, at årsagen til denne messes succes skyldes, at Revolver tilbage i august 2020 valgte at afvikle en messe trods corona-usikkerheder.

”I august 2020 insisterende vi på at afvikle en messe. Vi tog ansvar for situationen og fik opbakning fra en masse udstillere. Det var ikke verdens bedste messe, men jeg er sikker på, at det er årsagen til, at vi denne sæson har kunnet afvikle en messe med så stor opbakning og tilfredshed fra vores udstillere.”

Covid-19 eksisterer dog stadigvæk, og på trods af den massive vaccineudrulning, Danmark og resten af verden er i fuld gang med, så påpeger Christian Maibom, at vi til efteråret igen vil mærke mere til Covid-19.

”Det er gået over al forventning, men det er ikke det samme som at sige, at vi er tilbage. Der bliver mindre frygt og mindre uvished, og vi bliver bedre og bedre til at navigere i de realiteter, der er. Men det er ikke ovre endnu,” lyder det fra messedirektøren.

Han arbejder fortsat med at styrke messen til næste sæson, hvor han – som minimum – regner med at kunne levere samme niveau, som han og resten af Revolver-teamet gjorde i sidste uge.

”Jeg arbejder fortsat med at styrke platformen, så vi har alt det bedste, mest relevante og trafikskabende skandinavisk mode på Revolver. Det har været mit koncept de sidste 15 år. Det virker, og det er det, vi kører efter. Jeg tror ikke, at besøgstallet eksploderer til næste messe. Der vil gå noget tid endnu. Mit bud er, at der som minimum kommer samme antal besøgende, som der gjorde denne sæson – måske endda lidt mere,” lyder det.

 

En ekstremt god oplevelse

Det er også nogle tilfredse udstillere, som TØJ – Fashion & Business Trends har talt med. De melder blandt andet om messehaller, der sitrede af forventningsglade indkøbere, som havde savnet at være på messe.

”Vi var selv rigtig spændte og glædede os rigtig meget til at komme på messe. Men vi kunne især mærke, at indkøberne havde brug for at mødes, røre ved produkterne og snakke med udstillerne. Det var en ekstremt god oplevelse, stemningen var virkelig god, og indkøberne var nysgerrige efter at se noget nyt,” fortæller Martin Munch, der for første gang udstillede på Revolver i Øksnehallen med det nyetablerede modebrand Act Today sammen med partneren Erik Weibel.

For ham var det især positivt, at Revolver denne messe havde indgået et samarbejde med Sustainable Brand Platform, hvor alle de brands, der ønskede det, kunne blive målt på, hvor bæredygtige de er.

Bæredygtighed er fundamentet for Act Today, og derfor er det også vigtigt for de to stiftere at fortælle og oplyse indkøberne om det. Det nye brand og dets bæredygtige profil blev taget rigtig godt imod af de indkøbere, der kom forbi. Men Martin Munch fik også indtrykket af, at der fortsat mangler oplysning om bæredygtighed i branchen.

”Indkøberne tog rigtig godt imod vores koncept, og de synes, det er fedt. Men jeg føler ikke, at de er kritiske nok. De stiller ingen spørgsmål til de bæredygtige faktorer i vores brand. Og det hænger nok sammen med, at der i en stor del af branchen stadigvæk mangler at blive informeret om bæredygtighed,” siger han.

”Man må ikke underkende det fysiske nærvær”

Også modebrandet Esmé Studios udstillede på Revolver i Øksnehallen for første gang efter at have udstillet på CIFF en enkelt gang tilbage i februar 2020.

”Vi valgte Revolver på baggrund af det udtryks- og profilmæssige, som passer godt til vores brand og det, vi står for. Især Revolvers ’plug-n-play-løsning’ understøtter vores ansvarlige tankegang. Og så havde vi selvfølgelig et ønske om at sende et signal til både udlandet og danske indkøbere om, at vi bakker op om de danske messer og tror på fremtiden,” fortæller Anne Stokbro, der er Sales Manager for Esmé Studios, og fortsætter:

”Vores forventninger til messen blev indfriet til fulde. Det var en rigtig god messe at udstille på, og alle var så engagerede og positive.”

Esmé Studios slår sig – ligesom Act Today – op på at være et ansvarligt modebrand. Et parameter, som indkøberne også hos dem tog rigtig godt imod.

”Vi har fået en positiv feedback på, at vi har en ansvarlig og transparent profil. Men samtidig vil jeg sige, at et brand ikke kun kan overleve på at have en ansvarlig profil. Det er klart, at man også skal sørge for at tilbyde et lækkert design til de rigtige priser,” siger Anne Stokbro.

Hun fortæller videre, at hun var overrasket over, hvor mange indkøbere – især fra udlandet – der var på messen.

”Det var rigtig positivt at se, at der kom udenlandske indkøbere. Vi havde både indkøbere fra Tyskland, Holland, Belgien, Østrig og Sverige forbi standen. Selvfølgelig var det i et mindre omfang, end det vi før har oplevet, men det, at der faktisk kom mange forskellige nationaliteter, synes jeg, var rigtig dejligt. Vi savnede dog nordmændene, som vi slet ikke mødte nogle af,” siger hun.

De udenlandske kunder, som ikke kom forbi messen, har Esmé Studios også mulighed for at betjene digitalt. Modebrandet har, ligesom mange andre i branchen, den seneste tid investeret i et nyt digitalt setup. Anne Stokbro understreger dog, at det ikke kan og skal erstatte det fysiske møde.

”Det er blevet en stor del af vores hverdag og integreret i virksomheden hele vejen rundt. Der er mange gode elementer ved det digitale, fordi det blandt andet er tidsbesparende, hvilket også er en ressource, vi værner meget om. Men jeg vil stadigvæk sige, at man ikke må underkende det fysiske nærvær. Det var tydeligt at mærke på messen, at alle havde savnet at mødes fysisk. Det fysiske element vil blive ved med at eksistere, men det digitale bliver også mere og mere en del af vores hverdag. Jeg tror, det er vigtigt at have begge dele integreret,” lyder det.

 

Ønsket om én samlet Revolver-messe

Det samme gør sig gældende for bukseproducenten Our Units, der – ligesom de to andre brands – udstillede på Revolver for første gang efter at have taget en pause fra messer de sidste par år.

Our Units udstillede i Forum og havde denne sæson en anderledes stand helt uden produkter. Revolver blev nemlig ikke brugt som salgsplatform, men i stedet som en mulighed for at have fokus på mennesker, invitere til meningsfulde dialoger og formidle deres nye strategi, Towards Better.

”Egentlig havde vi fravalgt at være på messe denne sæson. Men efter en god snak med Christian Maibom blev vi enige om at bakke op om messen – og hvis vi kunne få lov til at gøre det på en anden måde end den traditionelle måde, så ville vi gerne være en del af Revolver,” fortæller Inge Kindberg, som er glad for, at de gjorde det:

”Det var utrolig positivt at udstille i Forum forstået på den måde, at det ikke var vores mission at sælge noget, men i stedet at komme i dialog med en masse mennesker – og det gjorde vi.”

Skal Inge Kindberg sætte en finger på noget ved messen, så er det, at hun ville ønske, at hele Revolver-messen var samlet på én lokation.

”Vi er naturligvis tilfredse med, at vi var til stede med vores stand i Forum. Men vi oplevede, at der blandt de besøgende var lidt forvirring om, hvilke brands der udstillede hvor. Det mest ideelle for os ville være, hvis hele Revolver-messen var samlet på én lokation, så vi kunne være sikre på, at vi både kom i dialog med herretøjs- og dametøjsindkøbere,” afslutter hun.