Den Aarhusbaserede modevirksomhed har lanceret en ny strategi, som i 2020 skaber en vækst på 30 procent.
Coronakrisens bølge to har for længst fået fat i Danmark, men det afholder ikke danske modevirksomheder fra at tænke nyt.
En af de virksomheder er den danske modevirksomhed Moves.
Her har man nemlig i løbet af coronaåret 2020 genfundet sig selv med en ny produktfokuseret strategi. Modevirksomheden har gentænkt den klassiske forretningsmodel og vil nu fremover udelukkende fokusere på, hvad deres kunder reelt har behov for. Derfor produceres nu færre styles med en højere aktualitet og det – sammen med et fokus på flere leveringer – genererer vækst hos Moves.
I alt vækster Moves 30 procent og formår tilmed også at lokke flere nye kunder til porteføljen. Det oplyser modevirksomheden i en pressemeddelelse.
“Før krisen gjorde vi os den erfaring, at det var svært for kunder at navigere i vores flere kollektionstyper og mange bøjler. Derfor var vi så småt i gang med at skabe en ny produktfokuseret strategi med færre styles og hyppigere leveringer i tråd med trend og sæson. Den ændring skulle vise sig at ske, noget før end vi troede. Da vi for alvor kiggede ind i krisen i starten af marts, var det tid til at være tro mod os selv og vores kunder. Krisen ville ramme vores forhandlere først og hurtigst, og det handlede derfor om at gøre det så nemt som muligt for dem,” udtaler Caspar Sloth Thomsen, der er salgschef hos Moves.
“På mange måder har coronakrisen lært os at skære ind til benet af, hvem vi er. En læring, der nu er kommet for at blive. Konsekvenserne har derfor ikke udelukkende været negative. Tværtimod har krisen sparket nyt liv ind i virksomheden og minder os nu dagligt om, det vi er og fortsat skal være gode til. Vi er sat i verden for at hjælpe vores kunder med at skabe en god forretning, og det gør vi bedst, når vi designer ud fra vores grundlæggende filosofi om aktualitet og relevans før alt andet,” fortsætter salgschefen.
Ansætter erfarne profiler
Den produktfokuserede strategi kommer også til udtryk i selve organisationen, hvor virksomheden i løbet af året har tiltrukket erfarne kræfter i både design- og salgsafdelingen.
“For at værne om vores nye styrkeposition skal vi konstant have fingeren på pulsen og kunne tilbyde de rigtige trends på det rette tidspunkt. Til det har vi sat et kompetent team, som er opmærksomme på trends og på at efterkomme vores kunders direkte efterspørgsler. Det vil også være fokusområdet i det nye år, hvor vi samtidigt vil indføre nye tiltag, blandt andet en mere bæredygtig strategi. De første styles i genanvendte og økologiske kvaliteter står allerede klar,” forklarer Caspar Sloth Thomsen.
CEO Steen Engelbrecht er tilfreds med resultaterne, der i år er nået i Moves.
“Vi er meget tilfredse med, at fokuseringen i Moves er lykkedes så godt over flere kollektioner allerede. Tydelighed, i hvad vores respektive brands bringer af forskellig værdi til både kunderne og forbrugeren, er helt afgørende, og det er vi nået i mål med.”
Foto: Moves